neljapäev, 25. oktoober 2012

Triinu rukkileib



Leibur on saanud 250 aastaseks (uskumatu vanus ikka ühe Eesti ettevõtte kohta) ja üks juubeliaasta üritusi oli parima koduleiva väljavalimine. Ja selle koduleiva retsept võetakse järgmisel aastal tootmisesse. Hästi lahe idee minu arvates!:)

Suve lõpul välja kuulutatud konkursile laekus üle 60 retsepti, mille seast finaali pääses kaheksa paremat. Kolmapäeval toimunud lõppvõistluse jaoks pidi iga võistleja eelmisel päeval küpsetama eelvoorus esitatud retsepti järgi kaks leiba, mille seast žürii selgitas parima. Võitjaks ehk parimaks koduleivaks osutus Põltsamaa käsitööõpetaja Triin Kuusi poolt küpsetatud lihtne rukkileib. Sain ka ise kõiki neid finaali jõudnud küpsetisi proovida ja täitsa üllatavalt langes minu lemmik-leib ühte žürii poolt võitjaks valituga. Oli tõesti väga hea, piisavalt mahlane ja mõnusa tekstuuriga ilus tume leib! Seega jääb üle vaid jääda ootama, millal me kõik seda maitsvat leiba poest osta saame:)

Käisin kevadel Leiburi leivatehases ekskursioonil ja see oli tõeliselt huvitav. Mul oli ilmselt sama põnev, kui mu lapsepõlveunistuses Kalevi kommivabrikus, kuigi viimases oligi täpselt nii, nagu olin lootnud ehk sai piiramatus koguses kommi süüa:) Leiburis olid suured leivakergitus-pütid, hiiglaslikud tainasegajad ja muud ägedad atribuudid, mida igapäevaelus ei näe, niiet soovitan kõigil, kel võimalus tekib, Leiburisse kindlasti uudistama minna:) Ja Kalevisse loomulikult ka, sest seal on hästi huvitav muuseum ja tore onu ehk legendaarne Otto Kubo ekskursiooni tegemas, kes ilmselt iga inimese tuju heaks suudab teha ja keda tõenäoliselt kõik lapsed armastavad:)

Siin aga Triinu rukkileiva retsept, et leivaküpsetajad saaks ise kodus proovida:

1.päev
0,5 l vett
2 sl juuretist
3-4 dl rukki täisterajahu
2-3 spl linnaseekstrakti

2. päev
1,5-2 tl soola
1 dl suhkrut
1,5-2 tl köömneid
2 sl kooritud kanepiseemneid
0,5 dl rukkikliisid 
0,5 dl linnasejahu
2-3 dl rukki täisterajahu

Sega leige vesi juuretise ja linnaseekstraktiga. Lisa nii palju jahu kuni tekib hapukoore paksune segu. Kata nõu rätikuga ning jäta 12 tunniks sooja kohta hapnema.

NB! Enne ainete lisamist võta kõrvale juuretis järgmiseks leivateoks. Lisa sool, suhkur, seemned, köömned, kliid ja jahud.Sega tainas korralikult läbi. Vooderda vorm küpsetuspaberiga ja tõsta tainas vormi. Silu leib märja käega ühtlaseks. Tee leivale 3 väikest auku. Kata rätiga ja jäta sooja kohta kerkima. Leivad on ahju panekuks valmis 2-4 tunni pärast.

Eelsoojenda ahi 250 C -ni. Küpseta 220 C juures 20 minutit. Seejärel 200 C juures veel 40 minutit. Ahjust tulnud kuum leib pane märja rätiku sisse 30 minutiks jahtuma.

Sellel pildil on parima leiva küpsetaja Triin Kuus


Mõlemad pildid tegi Aleksandr Guzhov

11 kommentaari:

Piret ütles ...

Kusjuures hästi tore uudis on see, et Leibur võtab võitjaleiva järgmisel aastal tootmisesse. Veel kevadel neil sellist plaani polnud, hea, et plaanid on arenenud. Võitjale palju õnne!

Mari ütles ...

Mul on selline küsimus, et kas Triinu rukkileiva retsept on ühe või kahe leiva küpsetamiseks?
Tänud ette,
Mari

Silja Luide ütles ...

Mari, sellest kogusest pidi saama ühe 800 grammise leiva. head küpsetamist Sulle! :)

Anonüümne ütles ...

Tere!

Jahukogus on siin retseptis vist vale, peaks vist olemas 12-13 dl ?

Tervitades,
Maile

Silja Luide ütles ...

Tere, Maile:)
kontrollisin originaalretseptist üle ja seal oli 2-3 dl. Esimesel päeval läheb 3-4 dl ja teisel on lisaks ka rukkikliisid ja linnasejahu, niiet mulle tundub see õige kogus olevat. Ma ise kahjuks ei oleveel jõudndud seda leiba küpsetada:)

Anonüümne ütles ...

Aga äki on siis originaalretseptis viga sees :) Ma ei taha küll jonnakas tunduda aga tegin seda leiba viimase nädala jooksul 2 x ja jahu kogus mida lisasin peale eeltainast oli 8-9 dl. Lisades vaid 3 dl oli tainas ikka väga vedel, tilkus näpu otsast ära ja oli kulbiga väga kergelt segatav seega lisasin jahu niikaua kuni sain arvestatava paksuse. Kliisid ja linnasejahu küll ei lisanud aga need on ju kokku vaid 1 dl, lisasin nende asemel kõrvitsa,-päevalille ja linaseemneid ohtral, seega need peaks katma selle 1 dl kliide ja linnasejahu koguse ja ometi pidin lisama jahu palju rohkem juurde. Uurisin teisi retsepte ka ja leidsin ühe kus on sama veekogus ja seal jahu hulk 12 dl http://www.toidutare.ee//retsept.php?id=9492 Niiet ma ei tea...ma olen muidugi algaja leivaküpsetaja ja äkki on miskit mida ma kohe ei taipa. Kas äkki see siis mängib rolli, et mul pole täisterajahu vaid tavaline ja sp. läheb jahu rohkem ?

Silja Luide ütles ...

Sa ei tundu üldse jonnakas - vastupidi! Kui on retseptis viga, siis on väga kena, kui keegi sellele tähelepanu juhib. Seda enam, et tegin selle retsepti puhul ühe suure erandi, lisades blogisse konkursi (NB!) võitnud retsepti ilma seda ise proovimata. Aga ma uurin asja ja anna Sulle teada, mida öeldi. Igal juhul tänud, Maile!

Anonüümne ütles ...

Tere! Kas ikka on õiged kogused jahule teisel päeval? Aitäh

Silja Luide ütles ...

kahjuks ei oska ütelda, sest Leiburist ei ole siiani vastust saanud, kuigi kirjutasin neile juba novembris ... :( kuna ma endiselt ei ole seda retsepti katsetanud, siis ei oska kahjuks ise kommenteerida. hetkel tundub paraku, et usaldada tasub siinkohal eelnevalt kommenteerinud Mailet:)

Terje ütles ...

Mul läkski detsiliitritega koik sassi. Eestlased võiks grammidega toimetada.

Silja Luide ütles ...

ma ise kasutan ka retsepide koostamisel gramme, sest nii saab täpsemalt asjad kirja panna :) aga see on Triinu retseot. kui dl tõesti segab kokkamist, siis tasub kas ise kodus kaalu kasutades või interneti abil need grammideks ümber teisendada.