kolmapäev, 2. detsember 2015

Siidine juustukook mustikaga

Telliskivi söögikohtadest rääkivas postituses jäi mul Shvipsi puhul mainimata, et see on ka džinni-austajate paradiis, sest saadaval on ligi 10 erinevat sorti seda jooki, samuti on seal häid ja erilisi rumme. Paraku juhtub viimasel ajal sageli, et seal pole õhtul ühtegi vaba lauda, aga see-eest on eriti tore, et kui juba istuma saad, siis ei pea kohe ära koju minema, sest ametlikust sulgemisajast ennast õnneks häirida ei lasta - ka kella 4-5ni võib seal istuda ;-)

Enamasti on mu Kalamajas elavad tuttavad ja sõbrad pärit väljaspoolt Tallinna, eriti suur on siin muidugi minusuguste tartlaste kontsentratsioon, sest Kalamaja on ju selline äge "väike puust linn", ainult et jõge pole:) Just paar nädalat tagasi tuletasime siin elavate sõpradega meelde seda õndsat aega, kus tänavad olid autodest tühjad ja mitte mingit muret ei olnud kunagi, et ei mahuks sõitma v et poleks enda autot võimalik tänavale parkida ... Olid ajad!:D Samas positiivse poole peal tuleb jällegi ära märkida korda tehtud Kalamaja park - varem oli seal iga paari meetri tagant mõni Lauaviina pudel v süstal vedelamas, nüüd on aga isegi alkot tarbivate kõvahäälsete pingil istuvate ja möödujaid kommenteerivate tüüpide hulk üsna väikseks jäänud. 

Tallinnas üles kasvanud sõber rääkis just hiljuti, kuidas ta siin algusaastatel kartis ringi käia ... Praegu on eriti naljakas sellele mõelda, et minu käest ikka pidevalt uuriti, kuidas on lood turvalisusega ja kuidas ma ikka julgen öösiti väljas käia/koju tulla. Veel paar aastat tagasi küsis üks trennikaaslane, et kas ma tõesti ei karda üksi siin piirkonnas ringi liikuda :) Naljakas, aga olen end siin alati väga turvaliselt tundnud - nii päeval kui ka öösel - ega pole kunagi arvanud, et öösel ei peaks üksinda kuskilt koju jalutamada, vaid peaks turvalisuse kaalutlustel takso võtma. Minu arvates (ma ei tea seda, vaid lihtsalt tundub nii) on Kalamajas pigem elanud sellised elu hammasrataste vahele jäänud inimesed, kellel on alkoholi- vmt probleem, mitte tõsised kriminaalid. Samas varastati meil rattad keldrist juba siis, kui olime saanud siin napilt kuu aega elada, ja seda tehti väga professionaalselt - kruviti akende eest sepistatud trellid, mis olin just tellinud, ja aknaklaasid tõsteti raamidest välja ilma neist ühtegi purustamata, niiet ilmselt elas(elab?) siin tegelikult ikka igasuguseid kaake :)


Seda juustukooki olen küpsetanud erinevates variatsioonides vähemalt 10 a ehk u nii kaua, kui see kodumaine mustikaga valge šokolaad müügil on olnud :) Sama šokolaadiga saab muideks ka superhead blondie't teha;-) Ma arvan, et põhjus, miks seda juustukooki alati kiidetakse ongi just väikeses mustikas, sest see annab muidu magusale koogile tõeliselt mõnusa hapu nüansi.

Põhja võib valmistada küpsistest või mandlijahust, kui soovid gluteenivaba kooki. Suvel valmistasin seda mitmele üritusele (nt siin on sellest juttu) ja alati teen seda pisut erinevalt. Siin on olemas üks variant, praegu sai kirja teine (kuigi samuti variatsioonidega sõltuvalt sellest, kui palju toorjuustu hetkel kodus oli). Kuigi ma suvel lisasin vähem suhkrut ja kasutan poole koguse toorjuustu asemel karamelli toorjuustukreemi, siis viimasel ja eelviimasel korral tegin seda nii, nagu allpool kirjas on. Kuna aga viimasel korral oli mul ainult üks 400-grammine Farmi toorjuustu tops kodus, siis lisasin pisut rohkem hapukoort, kõik muu aga jätsin samaks. Kaunistuseks panin peale veel erinevaid nonparnelle; neist enamik on Dr Oetker'i valikust, ainult kõige pisemad tõi mulle üks mu õdedest kuskilt välismaalt :)



Mina teen seda kooki viimasel ajal gluteenivabana ehk mandlijahust põhjaga, kuid igati hea on see loomulikult ka küpsistest põhjaga :)

Põhi:
200 g täisteraküpsiseid
2 sl pruuni suhkrut
60 g võid

Purusta küpsised, sega suhkru ja sulatatud võiga ning suru ühtlase kihina 24 v 25 cm läbimõõduga lahtikäiva vormi põhja. Aseta vorm täidise valmistamise ajaks külma.

VÕI

Põhi:
50 g külma võid
150 g mandlijahu
2 sl siirupit

Tükelda või, lisa mandlijahule ja haki noaga või näpi sõrmedega ühtlaseks puruks, lisa siirup, sega ühtlaseks ja suru 24 cm läbimõõduga lahtikäiva koogivormi põhja. Põhi kata enne küpsetuspaberiga. Vajadusel lisa paar supilusikatäit mandlijahu, et tainas käte külge kinni ei jääks. Aseta vorm täidise valmistamise ajaks külma.

Täidis: 
600 g toasooja toorjuustu ja 250 g hapukoort VÕI 400 g toorjuustu ja 300 g hapukoort
80 g suhkrut
3 toasooja muna
300 g (1 pakk) iirise-rosina või vanillimaitselist kohupiimapastat (Alma)
200 g valget šokolaadi mustikaga
peotäis või paar mandlilaaste

Sega visplit kasutades toasoe toorjuust suhkruga ühtlaseks, lisa ükshaaval toasoojad munad. Seejärel sega hulka hapukoor ja kohupiimapasta. Tükelda šokolaad, sulata vesivannil ja sega juustusegu hulka. Vala täidis põhjale ning küpseta ahjus 160 kraadi juures 1 h. Kui kook on u 40 minutit küpsenud, siis laota sellele mandlilaastud ning küpseta edasi. Keera ahjul kuumus kinni, tee uks pisut praokile ja jäta kook ahju jahtuma. Keskelt võib kook veel võdiseda.



Kommentaare ei ole: