reede, 3. juuli 2015

Waldorfi salat - ajatu klassika

Kõigepealt soovin teada anda, et järgmisel kolmapäeval (8. juulil) kell 19.00 viin Tallinnas Gourmet Coffee City's läbi väikese koolituse tervislikest ja taljesõbralikest magustoitudest ja küpsetistest:) Valmistame mitu lihtsat maiust, mida võime süümekateta koos imelise Gourmet Coffee kohviga nautida. Ürituse info on täpsemalt kirjas siin. Kõik huvilised on väga oodatud!


Waldorfi salat on küll üllatavalt toitev, aga samas piisavalt kerge salat, et sellega ka palaval suvepäeval keha kinnitada. Mulle meeldib!:), niiet olen seda viimsel ajal päris sageli teinud. All olev jutt ja retsept ilmusid paar nädalat tagasi Laupäevaleht LP-s.

Raske on nimetada veel mõnda teist salatit, mille saamislugu - autor, koht ja aeg - oleks nii täpselt teada, mis oleks figureerinud kesksel kohal kuulsas teleseriaalis (briti komöödiasari Fawlty Towers) või mida oleks mainitud tuntud laulus (Cole Porter’i “You’re the Top”). Kuid nagu sellest veel vähe oleks, on Waldorfi salatil olemas ka oma veebileht (http://www.waldorfsalad.org), kus leiab erinevaid retsepte igale maistele. Ja loomulikult on üle 100 aasta tagasi leiutatud salat ikka veel paljude restode menüüs.
Populaarne Waldorfi salat mõeldi välja juba 1890.-datel. Nimelt olevat New Yorgis asuva Waldorfi hotelli restorani juhataja hakkinud õunad ja sellerivarred, seganud kokku majoneesiga ning pakkunud saadud salatit külalistele. Salat sai kiiresti sööjate hulgas suureks hitiks ja omandas peagi nime Waldorf, mis on püsinud tänaseni. Klassikalisele salatile on ajapikku tulnud juurde igasuguseid lisandeid alates Kreeka pähklitest ja röstitud saiakuubikutest, lõpetades viinamarjade, keedetud kartuli ja kuivatatud puuviljadega (nt rosinad, datlid). Waldorfi serveeritakse enamasti eelroana, kuid suvisel ajal on see igati mõnus grillikõrvane. Tänu majoneesile ja Kreeka pähklitele on tegemist piisavalt toeka salatiga, kuid kui sellele lisada veel küpsetatud, praetud või suitsutatud kana või kalkunit, samuti mõnda taisemat sinki, siis sobib see ka täitsa eraldi eineks.
Kastmeks on parim kvaliteetne paksem majonees - soovitan see kas ise teha või kasutada kodumaist rapsiõlist valmistatud säilitusainevaba varianti (eriti hea on kodumaine Salvesti Provansaal). Kaalujälgijad võivad majoneesi asendada ka paksu maitsestamata jogurti või hapukoorega, kuid sel juhul tuleks kindlasti lisada sinepit ja soola.


Salat tasub juba enne söömist valmis segada ning lasta sellel maitsete kogumiseks vähemalt tunni külmas seista.
2 suurt tavalist magusat õuna
poole sidruni mahl
4 pikka sellerivart
peotäis või paar Kreeka pähkleid
5-6 sl paksemat majoneesi (nt Salvesti Provansaal)
1 tl mahedamat sinepit (soovi korral)
värskelt jahvatatud musta pipart
Pressi sidrunist mahl välja. Puhasta, koori ja tükelda õunad. Lõika sellerivarred õhukesteks viiludeks, haki pähkleid väiksemaks. Sega kõigepealt õunatükid sidrunimahlaga, lisa ülejäänud koostisained ning sega kõik omavahel kokku. Maitsesta musta pipraga, vajadusel lisa soola. Serveerimisel puista peale hakitud Kreeka pähkleid.


Kommentaare ei ole: