reede, 26. august 2016

Pehme mandlitäidisega pirnipirukas



Elasin u 7 esimest aastat Tallinnas nii, et kodus polnud telekat, arvutit ega internetti (tol ajal polnud veel ka nutitelefone) ning ei tundnud neist asjadest kordagi puudust, kuigi pidin pidevalt inimestele seletama, et kuidas ma küll ilma nende "eluks vajalike" asjadeta hakkama saan :D Aga tõesti, seni, kuni maailmas on olemas päris inimesed, raamatud, muusika, teater ja kino, rääkimata sportimis- jm võimalustest, ei näe ma küll põhjust, miks neist asjadest loobuda ei saaks :):):)

Kirjutasin eelmises postituses lugemisest ja sellest, kuidas ise üritan ennast pidevalt harida, positiivseid emotsioone saada, lähedaste, sõprade ja muidu toredate inimestega koos olla jne, mistõttu ma loen internetis leiduvast väga vähe asju, veedan FB-s nii minimaalselt aega, kui vähegi võimalik, ja ei vaata (v.a jalgpall) peaaegu üldse telekat. Seetõttu valin ka hoolikalt filme, mida vaatan - õudukad, vägivalda täis teosed jms, ükskõik kui head need poleks ja kui palju kriitikutelt kiita ei saaks, ma jätan suurima heameelega neile, kes neid naudivad. Mul on lihtsalt nii toimides elu ilusam! Ja olen endaga rohkem rahul, kui tunnen, et olen saanud targemaks ja paremaks, ega kogunud endasse negatiivset, tundnud end halvasti vms ... :)

Eestis on muuseas sadu toidublogisid ja kindlasti veelgi rohkem muid (mood, elustiil, reisimine jne jne). Mina olen avastanud sellise toreda lehe nagu 100 toidublogi, kus ma peaaegu iga päev korra käin ja pilgu peale viskan, mis toimub (what's cooking :) ). Tänu sellele olen sattunud igasugustesse rohkem ja vähem huvitavatesse kohtadese lisaks oma tavapärastele lemmikutele, mida saab ühekäe sõrmedel üles lugeda. Ma isiklikult küll ei näe probleemi selles, et inimesed blogivad, isegi kui neil on õigekirjaga probleeme, nad ei oska nii hästi süüa teha nagu mõne arvates peaks või mis iganes? Miks mitte?!? Meil on normaalne turumajandus ja sõbavabadus! See, et ma ise külastan nädalas u viite toidublogi (ja just neid, mis mu lemmikud on), ei tähenda, et ma kedagi maha teeks. Ei ole lihtsalt minu maitse ja that's it! Eks lugejad suudavad ise terad sõkaldest eraldada ning need, mis on ühe jaoks sõklad, on teise jaoks terad ja vastupidi. Kes ütleb, mis on hea ja halb, kes justkui võiks blogida ja kes "solgib turgu"? Toiduretseptide jagamine ei ole kindlasti toidublogijate privileeg, nagu mõni inimene arvab! Ei pea ju lugema neid, kui ei meeldi:) Igasugune lugemine ei ole silmaringi avardamine - kaugel sellest! Kui muidugi ei oska midagi tarka oma ajaga peale hakata ja/või on masohhistlikud kalduvused, siis on see arusaadav, et ei meeldi, aga ikka käid lugemas, aga muul juhul? Ma ei saa kunagi aru ka konkurentsiteemast blogide puhul (seda kusjuures hästi tihti küsitakse ka minult, et kuidas sellega on) - kõik on ju erinevad, oma nägu, stiil, jutud, retseptid, maitse ja fotod. Ühele meeldib üks, teisele teine - internet on lai ja piiramatu ja õnneks siin (peale isahakanud kriitikutest "korravalvurite") politseid pole:D Nagu restoranides inimesed nö hääletavad jalgadega, minnes sinna, kus on parem toit, meeldivam teenindus või ilusam interjöör, nii virtuaalmaailmas hääletatakse näppudega - kui inimesel on mõni retsept ebaõnnestunud, teda häirib fotode kvaliteet või ei meeldi blogija isik või tema mõtted või mis iganes, siis ta ei lähe sinna ilmselt tagasi. Kui on nõudlust, on ka pakkumine, ja vastupidi! Tore, kui inimesed on leidnud endale väljundi! Niiet kui keegi kahtleb, kas hakata blogima või mitte, siis igal juhul omast kogemusest soovitan soojalt! Blogist sai minu jaoks kõik alguse, seda ma armastan ja väärtustan, siin on "oma tuba ja oma luba" :) Kusjuures, eile just kuulsin, et Eestis pidavat olema elaniku kohta ilmselt kõige rohkem blogijaid maailmas, niiet veel üks rekord meie käes ;-)


Mulle hullult meeldivad mandlitäidisega (frangipane) koogid, sest selline mõnusalt pehme martsipanilaadne sisu koos marjade või puuviljadega ja õhuke krõbe põhi on lihtsalt superhea kooslus! Mul on blogis olemas tikritega (tikrite asemel saad seda hetkel küpsetada pohlade, jõhvikate või kultuurmustikatega) ja viigimarjadega kook, samuti on pisut sarnane see ploomide ja sidrunikreemiga küpsetis. Pirni-frangipane piruka retsept ilmus mul aasta tagasi ETK kliendilehes Hetk, aga blogisse jäi tookord lisamata. Et tegemist on ajatu klassikuga, siis õnneks saan selle "suure vea" nüüd ära parandada :) Ja kui pirnid ei meeldi, neid parajasti ei ole vms, siis sama hästi sobivad koogi sisse õunad ja ploomid ;-) 

Head küpsetamist ja ilusat nädalavahetust!

Tainas:
100 g toasooja võid
2 sl peensuhkrut
1 sl vanillisuhkrut
1 munakollane
0,5 tl küpsetuspulbrit
näpuotsatäis soola
110 g nisujahu

Mandlitäidis:
100 g peensuhkrut
1 sl vanillisuhkrut
120 g toasooja võid
2 suurt toasooja muna
120 g peeneks jahvatatud mandleid
1 sl nisujahu

Katteks:
1 suurem v 2 väiksemat pirni (õhukesteks viiludeks lõigatuna)
3 sl aprikoosi- või virsikumoosi

Taina jaoks vahusta toasoe või suhkrutega, lisa hulka munakollane ja seejärel omavahel segatud kuivained. Tee tainast pall, vajuta lapikuks, keera kilesse ja hoia 30 minutit külmkapis. Seejärel rulli tainas lahti, aseta 23-24 cm läbimõõduga võiga määritud ja jahuga ülepuistatud vormi põhja ja u 2 cm kõrguselt äärtele, torka keskoksa tihedalt kahvliga läbi ja küpseta 190 kraadi juures 10 minutit.  

Vahusta toasoe või suhkrutega pehmeks heledaks vahuks ja lisa edasi vahustades ükshaaval munad. Sega jahu jahvatatud mandlitega ja lisa mandlid seejärel õrnalt segades võivahu hulka. Tõsta täidis vormi eelküpsetatud põhjale, kata ringikujuliselt pirniviiludega neid kergelt täidisesse vajutades ja küpseta ahjus 190 kraadi juures 30 minutit kuni täidis on kerkinud ja tahenenud. 

Määri pirukas pealt moosiga ja küpseta veel 5-10 minutit kuni see on kuldne. Lase koogil vormis u 10 minutit taheneda ja tõsta seejärel restile jahtuma. Serveeri soojalt või külmalt, soovi korral paku juurde vanillijäätist või -kastet. 

2 kommentaari:

Tiina ütles ...

Imestan alati kriitiliste kommentaaride üle blogides ja blogide kohta. Internet on suur ja lai. Kui ei meeldi, siis ära loe. Ja loe seda, mis meeldib. Lihtne! :)

Silja Luide ütles ...

minu arvates ka - see ongi postituse mõte! :) mina ei saa samuti aru, miks on vaja kritiseerida seda, kui keegi tasuta panustab oma aega, jagab retsepte, üritab teha ilusaid fotosid jne. vahet ju pole, kuidas enda blogis kirjutab või millist retsepti jagab?! aga kahjuks kõik ei mõtle nii nagu meie! kui endal enesekindlust vähe või lihtsalt pole midagi põnevat ega huvitavat öelda, siis hakatakse teisi kritiseerima ... mida sellega saavutada üritatakse, seda ei tea, aga kindel on see, et see mingil hetkel kindlasti pahatahtlikult õelutsejale endale tagasi tuleb!