Reede, 5. august 2016

Tervislik toit auruahjust ja suvine kodujuustukaste värske kartuli juurde

Millegipärast on paljud tänapäeval arvamusel, justkui peaksime pidevalt sööma toidulisandeid, eriti aga erinevaid vitamiine ja mineraalaineid (sh antioksüdante), et oma keha eluks vajalikuga varustada, sest "keha ju ei omasta toidust kõiki vajalikke asju" ... Tegelikult on aga enamasti tegemist maha visatud rahaga ja nagu alles hiljuti teada sain, võime sellise tegevusega enda tervist suisa kahjustada. Meie keha on kohastunud omastama toitaineid ikkagi toidust ja parim, mis me teha saame, on süüa võimalikult mitmekülgselt ja tervislikult ehk ilma ühtegi olulist toitainegruppi, sh piimatooteid, tera- ja kaunvilju, välistamata ning võtta lisaaineid ikkagi ainult vajadusel, nt kui on konkreetne defitsiit. Sest lisaks paljulevinud väärarusaamale ei saa me oma immuunsüsteemi "tugevdada", vähemasti mitte mingite tablettide vmt asjadega. Kui hakata oma immuunsüsteemi "tugevdama", siis lükatakse ta hoopis tasakaalust välja. Ka TÜ professor rõhutab, et vitamiinipreparaatide kasutamine normaalse söömise puhul ei ole vajalik, sest inimene saab kõik vajaliku toiduga kätte. Probleemide korral võib neid vahel siiski vaja minna, aga sellisel juhul tasuks arstilt eelnevalt nõu küsida, mida täpselt ja kui palju manustada.*

Seega tasub kasutada ka toiduvalmistamisel tehnoloogiaid, mis tagavad meile võimalikult tervisliku ja toitainerikka toidu. Aurutamine on eriti hea, sest kõik kasulik - vitamiinid,  mineraalid jm toitained - jääb ilusti toidu sisse, ega kao vees keetes või kõrge temperatuuriga küpsetamisel. Näiteks aurutatud toidus on keskmiselt 50% rohkem C-vitamiini kui teiste küpsetusviiside korral. 

Maitseaineid läheb auruga küpsetamise korral vaja oluliselt vähem või peaaegu üldse mitte, sest kogu toidu enda looduslik headus ja maitseomadused jäävad aurutamisel alles, samuti ei kulu peaaegu üldse rasvainet, kuigi pisut võid või mõned sortsud extra virgin oliiviõli ei ole kunagi ühegi toidu puhul liiast ;-)


Värskeid kartuleid küpsetan ma tugeva aurutuse ehk 100% auru programmiga 40 minutit. Eriti meeldib mulle see, et ma ei pea väiksemaid kartuleid enne välja võtma, vaid nii pisikesed (u pöidlaküüne suurused) ja pisut suuremad kui ka päris tavalise kartuli mõõtu kartulid küpsevad kõik ühtlaselt, st ma ei pea pisikesi ega keskmiseid varem välja võtma, vaid saan kõiki kartuleid ahjus hoida kuni ka päris suured kartulid on valmis. Kartulite nii erinev suurus ei ole eriti probleemiks nende poest ostmisel, küll aga kartulit maal vaost üles võttes on ühe taime all väga erinevas suuruses kartuleid :) Mugav on, et korraga saab aurutada suurema koguse kartulit, sest need ei pea olema ühe kihina - näiteks sel nädalal läks korraga auruahju 2 kg kartuleid, millest jätkus kolmele inimesele mitmeks õhtuks :)

Järgmisel päeval saab ülejäänud aurutatud kartulitest valmistada maailma parimaid ahjukartuleid - keetmise osa jääb siis retseptis vahele ja tsukiiniviilud aseta kartulitele u 15 minutit enne küpsetusaja lõppu.


Suvikõrvitsaviilud kitsejuustuga

Kuna suvikõrvitsataimed annavad jõudsalt saaki, on ilmselt paljudes kodudes see vili suvisel ajal igapäevaselt laual. Õnneks on selle kasutusvõimalused piiritud! Üks lihtne lisand, mis sobib nautimiseks ka eraldi suupistena, on aurutatud suvikõrvitsaviilud juustuga. Lõika tsukiini u 0,5 cm paksusteks viiludeks ja auruta u 10 minutit. Võta ahjust, puista peale riivitud juustu või aseta kitsejuustuviilud ja grilli kasutades turbogrilli režiimi 230 kraadi juures mõned minutid, kuni aedviljad ja juust pealt pruunistuvad. Õli ega muud rasvainet lisada ei ole vaja, kuid soovi korral võid pisut head oliiviõli peale piserdada, samuti jahvatada musta pipart ja puistata soolahelbeid.

Kodujuustukaste

200 g kodujuustu
100 g paksu hapukoort
100-200 g väikesteks tükkideks hakitud suitsulõhet
0,5-1 tl mahedat sinepit (nt Dijoni)
hakitud värsket tilli ja murulauku
värskelt jahvatatud musta pipart, soovi korral pisu soola

Sega kõik kokku ja aseta kuni serveerimiseni külmkappi.

Sellest kastmest saab ka mõnusa salati, kui hakkida sekka tomatit ja/või kurki.


* Kuigi internet on suures ulatuses täis umbluud, siis tasuks neid kolme artiklit, millele esimeses lõigus viitan, kindlasti lugeda, sest kahjuks juhtub seda väga harva, et toitumisteemadel võtaks sõna mõni inimene, kes tegelikult ka asjast midagi teab!!!

Kommentaare ei ole: