teisipäev, 26. november 2019

Õuna-kohupiimakook kaerajahust põhjal


Õunaaeg hakkab läbi saama ja see kook on minu poolt seekordse ubinahooaja lõpetamine:) Kuigi mu vanemate kodus pööningul on veel mitmeid kaste ilusaid punapõskseid koduaia õunu, siis pean tunnistama, et isu nendest viljadest on täis - olen viimase 3-4 kuu jooksul iga päev mitu tükki ära söönud. Pigem olen juba nädalaid olnud kõrvitsalainel, tehes erinevaid küpsetisi ja soolaseid toitusid, millest mitu uut on juba blogissegi jõudnud. Üks piparkoogipõhjal pähklise purukattega kreemjas kõrvitsa-juustukook aga ilmub sel neljapäeval ajalehe Postimees iganädalases lisas Maa Elu. See lihtne ja väga mõnus õunakook avaldati samas lehes kuu aega tagasi koos jutuga ubinate ja kaerajahu tervislikkusest.

Mulle meeldib, et selle koogi valmistamiseks saab mustaks vaid üks kauss. Kõigepealt teed selles taina, kui oled taina vormi surunud, siis õunatäidise ehk segad õunatükid maitseaine(te)ga läbi ning kui oled ka täidise põhja peale laotanud, siis valmistad kausis vähem kui viie minutiga kohupiima- või juustukreemi. Lihtne! Muidugi võib kasutada ka kolme eraldi kaussi, aga kuna ma ise nõude pesemist ei armasta ja see on ainus osa küpsetamise juures, mis mind suisa häirib, siis ma teen enda elu alati võimalikult lihtsaks ja kergeks. Elagu optimeerimine! :)

Kuigi olen suur kohupiimafänn, siis selle koogi puhul jääb kohupiimapastast kate pisut kuivaks ning toorjuustu ja hapukoore segu andis palju parema ja mahlasema tulemuse. Mulle endale küll meeldib ikkagi ka kohupiimaga variant väga ja teised sööjad samuti kiitsid, kuid tuleb siiski tõe huvides mainida, et juustu- ja hapukooretäidis on oma rasvasuse tõttu ikkagi kreemjam.

Kohupiimakook püsib aga nii eriti mahlane siis, kui sellele vahetult pärast ahjust võtmist kiht hapukoort peale määrida. Sel juhul ära mandlilaaste enne küpsetmist koogile pane, vaid alles hiljem, kuid rösti neid siis enne.

Täidise puhul panin kirja, et kasuta kas kaneeli või kardemoni, aga ma ise - suur vürtside sõber -  lisasin mõlemat :) Kui Sulle neist kumbki ei meeldi, siis jäta maitseained üldse ära või proovi hoopis natukene jahvatatud ingverit lisada. Loomulikult sobib täidisesse ka peotäis pohli või jõhvikaid, et särtsakust ja maitset juurde anda.

Parim õun toidu valmistamiseks on minu arvates sort “Antonovka", kuid antoonovkate asmel võib loomulikult ka muid ubinaid kasutada. Kui tegemist on magusate viljadega, siis võib täidisesse pisut vähem suhkrut panna või hoopis marju lisada.

Põhi:
100 g toasooja võid
3 sl suhkrut
1 toasoe muna
140 g (gluteenivaba) kaerajahu
näpuotsatäis soola
1 tl küpsetuspulbrit

Vahusta või suhkruga heledaks vahuks, lisa muna ja vahusta ühtlaseks. Sega jahu soola ja küpsetuspulbriga ning sega õrnalt vahu hulka. Suru tainas (tee käsi jahuseks) 24 cm läbimõõduga lahtikäiva vormi põhja, mis on eelnevalt kaetud küpsetuspaberiga.

Täidis:
400 g hapusid õunu (nt antoonovkaid)
0,5 tl peenestatud kardemoni või 1 tl jahvatatud kaneeli või mõlemat

Tükelda õunad u 1 cm tükkideks, sega läbi maitseaine(te)ga ja laota vormi põhja peale. 

Kreem:
300 g kohupiimapastat ja 100 g hapukoort või 
200 g toasooja toorjuustu ja 200 g hapukoort
2 muna
100 g suhkrut
1 sl vanillisuhkrut
suur peotäis mandlilaaste

Sega kohupiimapasta ja hapukoor lahtiklopitud munade ja suhkrutega ning vala vormi õunte peale. Puista ühtlaselt peale mandliaastud ja küpseta ahjus 180 kraadi juures 50-60 minutit kuni kook on pealt kergelt kuldseks muutunud ja kohupiimakate tahenenud. Lase koogil vormi jahtuda ja hoia külmas.

2 kommentaari:

Hegle ütles ...

Suurepärane kook, panin valge suhkru asemel palmisuhkrut ning segu tegin ainult kohupiimast aga kõik kokku oli väga maitsev.

Silja Luide ütles ...

aitäh, Hegle, mul on hästi hea meel seda kuulda :) väga tore, et ainult kohupiimaga ka maitsev tuli. ma lisasin hapukoore igaks juhuks, kuna kartsin, et võib pisut kuiv jääda.