esmaspäev, 17. august 2020

Tomati-sibula salat


Kodumaised tomatid on magusad ja imemaitsevad - söön neid igapäevaselt - ning esimesed aromaatsed siinmail kasvanud sibulatki on juba nädalaid turul müügil. Lisaks niisama söömisele ja toidu sisse panemisele soovitan neist kahest ka hoidiseid valmistada. Neid mõlemaid saab kasutada vürtsika supipõhja sees, tomatist aga on võimalik valmistada koos vanilliga mõnus juustumoos

See tomati-sibulasalat on hoidis, mida meie peres igal aastal tehakse. Nõuka-ajal oli tomati-sibulasalat meil kodus talv läbi praktiliselt igal söögikorral soolase toidu lisandiks ja ka sugulastele külla minnes võis olla kindel, et kausike selle hoidisega on alati laual. Kusjuures lapsena meeldis see mulle nii väga, et sõin seda vahel lusikaga niisama otse purgist. Tegelikult on salat mõeldud lihatoitude juurde, aga minu arvates sobib ka kala ja kanaga. Millegipärast kutsuti seda meie suguvõsas tomati-sibula möksiks, mis aga minu arvates kõlab halvasti. Nii hea ja maitsva asja kohta ei taha mina küll mitte kidagi kohe "möks" öelda :)

Ideaalis võiksid tomatid olla kooritud. Kui seda teha ei viitsi, lõika tomatid lihtsalt väiksemateks tükkideks. Kui soovid tomatite koort korrekstelt eemaldada, siis lõika ära südamik ja tee sinna noaga rist. Hoia tomateid 40 sekundit sekundit keevas vees, seejärel tõsta vahukulbiga jääkülma vette (tõsta poti kõrvale veega täidetud kauss, milles on jääkuubikud) ja lase paar minutit seista. Külmast veest võttes tuleb noaga ülevalt risti kohast tõmmata ja koor tuleb pealt eriti lihtsalt ära. 

Sibulad tükelda nii suurteks tükkideks nagu Sulle meeldib neid hoidises näha ja küpseta nii pehmeks nagu sulle meelidb. Olen kuulnud, et mõnele meeldivad suured kõvad tükid hoidises. Mulle mitte, mistõttu hakin sibulad suhteliselt väikesteks tükkideks ja keedan nii, et need jäävad kergelt krõmpsuks, sest nii on minu arvates kõige parem.



Ühe kilo tomateid võib asendada paprikaga (mu ema teeb seda sageli), aga minule meeldib ainult tomatiga rohkem. 

Vaja läheb:
2 kg tomateid
1 kg sibulaid
200 g suhkrut
3-4 sl soola
1 tl jahvatatud pipart
4 sl 30%ilist äädikat

Tükelda tomatid, soovi korral ka koori. Haki sibulad peeneks või meelepärasteks tükkideks. Aseta kõik komponendid, va äädikas potti ja keeda, kuni sibulad on sinu jaoks piisavalt pehmed. Lisa äädikas ja aseta koheselt (st seni, kuni hoidis veel kuum on) steriliseeritud purkidesse. 

Kommentaare ei ole: