esmaspäev, 12. detsember 2011

Piparkoogitaigen



On olemas üks ajakiri Tiiu, mida ma alles hiljuti esimest korda poes müügil märkasin olevat ja mille olemasolus ma juba kahtlema olin hakanud enne, kui ma paar nädalat tagasi tänu Mari-Liisile seda ajakirja tõesti lõpuks oma silmaga nägin:) Sealsest sisukast ja põhjalikust kööginurgast olen ma juba ammu jutte kuulnud ning pärast sellega lähemat tutvumist võin tõesti kinnitada, et ajakirja tasub juba kasvõi selle toiduretseptide pärast osta. Viimases numbris oli aga Mari-Liis suure töö ära teinud ja testinud poes müüdavaid piparkoogitaignaid. Vaadates nende tainaste koostisaineid, võis peale margariini märgata ka säilitusaineid ja muud kahtlast kraami. Lisaks näitas testimine, et poetaignast tehtud piparkoogid on liiga magusad ning vürtse pole neis absoluutselt tunda.

Seega soovitan teha piparkoogitaigna ise, sest see on suhteliselt lihtne ja ei võta palju aega, samas kui tulemuseks on eheda või, normaalse suhkrukoguse ja erinevate mõnusate vürtsidega ideaalselt ilma jahuta rullitav tainas, millest tehtud piparkoogid lihtsalt sulavad suus!!!:) Boonusena saad vürtsilõhnase kodu veel mitmeks päevaks;-) Pean tunnistama, et ma ei ole eriline piparkoogifänn, aga sellest taignast küpsetatud piparkooke (ma küll ise ei küpsetanud) sõin ikka kohe suure isuga:) Niiet varsti läheb ka siin majas esimene plaaditäis piparkooke ahju;-)

Lisaks tavaliste piparkookide küpsetamisele on tainast väga hea nii sõpradele kinkida kui ka nt juustukookide põhjana kasutada. Siin blogiski on mitu retsepti, kus piparkoogitaigen põhjaks (klikka paremal olevas "Sildid" nimetusega pilves sõnal "piparkoogitaigen"). Või tee nt piparkoogitaignast kõrsikud sinihallitusjuustu-kastmega nagu Mari-Liis:)

Põlvest põlve pärandatud tõeliselt hea retsepti eest tänan Tiinat! Mari-Liis aga oli esimene, kes mu esimesest taignaportsust kõrsikuid küpsetas ja temalt sain ka idee lisada terakene soola taignale - aitäh!:)

Taigna tegemisel ole kindlasti ettevaatlik sooda lisamisega. Kuigi sooda kogus tundub nii suure hunniku jahu kohta üliväike, ära seda mitte mingil juhul suurenda, sest muidu kerkib taigen liiga palju.

Algses retseptis on 2 kg tavalist valget suhkrut, aga mina soovitan seda vähendada (retseptis ongi mul juba vähendatud kogus kirjas), eriti sellisel juhul, kui tahad ka glasuuri peale teha, sest muidu võib liiga magus lõpptulemus olla. Et taigen tuleks tumedam, soovitan kasutada poole koguse valge suhkru asemel melassisuhkrut vm tumedat suhkrut (nt fariinsuhkrut). Melassisuhkur on minu arvates piparkoogitaignasse ideaalne, sest see teeb taigna pruunimaks ja annab ka head maitset juurde! Melassisuhkur on rafineerimata roosuhkur, mis kõrge melassi e toore suhkrusiirupi sisalduse tõttu on värvilt tumedam ja hästi rikkaliku maitsega.

Retseptis olevast kogusest saab 7 kg piparkoogitaigent. Mina olen teinud kolmandiku kogusest, ainult vürtse panen täpselt pool ehk igat ühte neist ühe teelusikatäie, aga tegelikult võib veelgi rohkem panna. Seega, kui soovid vürtsikamat tainast, siis soovitan retseptis toodud koguste kohta panna iga vürtsi 3 teelusikatäit.

Kõiki maitseaineid peale nelgi ja apelsinikoore on poes saada pulbri kujul. Nelki ja apelsinikoort saab aga mugavalt ja kiirelt kohviveskis jahvatada v uhmris peenestada. Apelsinikoorest lõika sellise köögividinaga nagu pildil peened ribad v riivi koor tavalise peene riiviga ning lase sellel enne jahvatamist paar päeva kuivada.


Tainaks läheb vaja:
3 kg jahu
1 kg suhkrut
700 g melassisuhkrut vm tumedat pruuni suhkrut, nt fariinsuhkrut
1 kg võid
0,5 l vett
10 muna
näpuotsatäis soola
2 tl (triiki täis) soodat
2-3 tl värskelt jahvatatud musta pipart
2-3 tl purustatud nelki
2-3 tl kaneeli
2-3 tl peenelt riivitud muskaatpähklit
2-3 tl kardemoni
2-3 tl purustatud apelsinikoort
2-3 tl ingveripulbrit

Kõigepealt sega vürtsid ja purustatud aplesinikoor natukese õliga. Pruunista valge suhkur, sega hulka u 50 g tükk võid, vala peale võimalikult kuum vesi, seejärel lisa ülejäänud suhkur ja või ning kõik maitseained, mis eelnevalt on õlis hoitud. Kui oled või, vürtsid ja pruuni suhkru siirupile lisanud, kuumuta segu veel nii kaua pidevalt segades kuni või ja suhkur on lahustunud. Jäta siirup jahtuma. 

Suhkru pruunistamiseks soovitan kasutada paksupõhjalist potti. Pane seda madalale tulele ja liiguta kastrulit aeg-ajalt, et suhkur ühtlaselt karamellistuks, aga ära sega. Suhkur tasub üsna pruuniks lasta, sest muidu ei tule taigen piisavalt tume, aga kindlasti mitte ära kõrvetada. Lõhn peab olema karamelline, mitte kärsahais:) Hoia potil pidevalt silma peal! Suhkur on piisavalt karamellistunud, kui värvus on punakaspruun nagu 1-sendine euromünt. Vesi peab olema väga kuum, kui seda suhkrule peale valatakse, ja teise kätte tasub poti kaas võtta, et see kohe pärast vee lisamist kiirelt potile peale panna, sest muidu tekib väike plahvatus:) Õigemini - plahvatab niikuinii, ainult et siis, kui kaas on peal, jääb see poti piiridesse;-)

Kuni siirup jahtub, vahusta munad ja sega siirupisse. Jahu sega soodaga ja sõtku ülejäänud segu hulka. Sõtkuma peaks u 5-10 minutit, niiet lihtsam on kogu taigen stand mixer'is ehk segajas kokku segada ja lasta masinal siis pikemalt tainast töödelda. Jaga taigen portsjonidesse, mässi toidukilesse ja hoia enne küpsetamist vähemalt üks ööpäev külmas.

Kiire pilt paarist piparkoogist enne ...



kui kõige suurem piparkoogifänn kohale jõudis :):):)

12 kommentaari:

Anonüümne ütles ...

Laisemate kokkajate jaoks on Meiral jahvatatud nelk ka olemas :)

Silja Luide ütles ...

seda on küll hea teada! juba jahvatatud nelki kasutada on ikka oluliselt mugavam, kui kohviveskiga jännata:) tänud!

Anonüümne ütles ...

eelmisel aastal tegin selle retsepti järgi, välja tuli suurepärane taigen, see aasta teen jälle.

Silja Luide ütles ...

rõõm kuulda! ma ise teen seda sama :)

Anonüümne ütles ...

Aga kui ma olen laisavõitu ja ei taha suhkrusiirupit ise teha, vaid kasutada valmiskujul poes müügil suhkrusiirupit (dan sukker), kui palju (mitu ml/grammi) pean seda lisama?

Silja Luide ütles ...

oi, ma ei tea, kuidas see viimane kommentaar oli mul kahe silma vahele jäänud, aga parem hilja kui mitte kunagi, onju!? :) ma ei ole ise kunagi mõõtnud, palju seda karamelli täpselt tuleb, ega hakka huupi pakkuma, aga laisavõitu inimestele on sobiv see lihtne (ja samuti väga hea!) tainas: http://siljafoodparis.blogspot.com.ee/2012/12/eriti-lihtne-piparkoogitainas.html

head küpsetamist ja ilusaid jõule!

Anonüümne ütles ...

Kas melassisuhkru asemel võib kasutada ka vedelat melassi ?
Olen näinud melassi müügil nii suhkruna kui ka vedelal kujul
Näiteks http://toitumistarkus.ee/toode/tervisetoidud/orgaaniline-blackstrap-suhkruroomelass/
Kas seda vedelat versiooni võiks kasutada ?

Silja Luide ütles ...

Vedelat melassi ei ole ma ise kunagi kasutanud, seega on raske öelda, kuidas asendus toimib, aga ma pigem kasutaks seda siirupit valgest suhkrust valmistatud nö siirupi asemel ja kasutaks ikkagi ka melassisuhkrut vm pruuni suhkrut. aga ma usun, et toimib ka nii, nagu Sa ise kirjutasid. jõudu katsetamisel ja kui tüli ei tee, võid pärast siin rääkida, kuidas õnnestus :)

Kristel ütles ...

Kas munavabalt ei saa piparkooke teha? Mis muna funktsioon selles taignas ?Kas hoiab taigent koos?Tahaksin juba praegu portsu valmis teha,kuid munaga taigen ilmselt ei säili 4-5 nädalat

Silja Luide ütles ...

tere, Kristel! kindlasti saab ka munavabalt piparkooke teha ja küllap on netiavarustes ka selleks erinevaid retsepte. selle taina jaoks siin on vaja muna ja muna funktsioon on, nagu ikka tainastes, kooshoidmine/sidumine ja kergitamine. võib muidugi katsetada erinevaid asendusi (nt jahvatatud linaseemneid), aga sel juhul ei ole ma kindel, et see tainas samavõrd hea ja elastne tuleb.

katarina ütles ...

Võiks täpselt kaks korda vürtsikam olla, selle koguse peale ma vürtse miskipärast ei tunnegi.

Silja Luide ütles ...

katarina, mina lisan originaalretseptiga võrreldes oluliselt rohkem vürtsi ja see see on mul tegelikult kirjas soovitusena eespool. algse retsepti vürtside kogus oli min u jaoks samuti liiga väike. samas, kui üldse vürtsi ei tunne, siis esimese asjana tasub üle vaadata oma maitseainete aegumistähtajad (oluline on ka muidugi see, millal pakid avatud on), teise asjana võiks ehk kaaluda koroonatesti tegemist :)