kolmapäev, 25. august 2021

Suvine sõstra-õunamoos


Mulle meeldivad enda tehtud moosid jm hoidised, seega on blogissegi juba omajagu erinevaid retsepte kogunenud. Sel aastal olen ma tegelikult suhteliselt laisk olnud, sest lisaks oma traditsioonilisele maasika-rabarberimoosile, mida ma igal aastal teen, olen keetnud vaid tikrimoosi ja punase sõstra-õunamoosi. Õnneks aga on enam-vähem kõiki muid hoidiseid, sh salateid veel piisavalt aega valmistada, kuna puu- ja aedvilju ning marju kasvab veel rikkalikult :) Maasika-, vaarika- jmt aeg on küll läbi saanud, kuid õunu, ploome, pirne, kurke, tomateid, sibulaid jmt saab veel ilusti. 

Seekordne moos valmis viimastest punastest sõstardest ja esimestest kodumaistest õuntest (mina kasutasin Valget Klaari). Tulemuseks oli väga mõnus keedis, mida ilmselt järgmisel aastal kordan. See on küll magus, kuid samas on ka hapusust piisavalt, nii et minu jaoks on see täpselt paras. Suhkrukogust ma vähendada ei soovita - see on niigi juba moosi kohta väga väike -, kuid juurde võib ikka lisada. Kindlasti aga pane rohkem suhkrut sisse (vähemalt 200 g, aga parem ikka rohkem), kui kasutad moosisuhkru asemel tavalist suhkrut. Ja tavaline suhkur vala potti kohe koos marjade ja õuntega mitte hiljem nagu moosisuhkur. Erinevalt moosisuhkrust ei ole tavalises suhkus pektiini, mis aitaks moosil pakseneda, seega tuleks suhkrut lisada rohkem või siis osta poest eraldi pektiini, kui vana kooli tulimagus keedis ei meeldi :)

Mina kasutan püreestamiseks saumikserit, sest seda on lihtsam pesta ja see on kõige mugavam (ei pea moosi ühest anumast teise valama), kuid loomulikult sobivad ka köögikombain ja kannmikser, vanast heast pudrunuiast rääkimata ;-)

Moos on üsna vedel, kuid jahtudes see pakseneb. Eriti paksuks läheb see külmkapis, toatemperatuuril seistes on see vedelam. 

900 g -1 kg magusaid suveõunu (nt Valge Klaar)
900 g - 1 kg punaseid sõstraid
600 g moosisuhkrut

Aseta puhastatud ja u 1 cm tükkideks lõigatud õunad ning sõstrad koos 2 dl veega potti. Lase poti sisul keema tõusta ja keeda keskmisest pisut madalamal kuumusel 10-15 minutit kuni marjad on katki ja õunad pehmed. 

Püreesta poti sisu saumikseriga või muul viisil (nt köögikombaini kasutades). Segu ei pea olema ühtlane tükkideta püree (seal võib vabalt tükke olla), sest oluline on vaid (suurem osa) punase sõstra seemneid purustada. 

Lisa suhkur ja keeda moosi madalal tulel aeg-ajalt segades u 10 minutit. Lase moosil u 15 minutit seista ja vala seejärel steriliseeritud purkidesse. 


Retsept ilmus ka D-kokaraamatus

Kommentaare ei ole: