neljapäev, 18. aprill 2013

Jõhvika ja sibula moos, kahel moel


Ühe toidu ja veini projekti raames, millest juba järgmisel nädalal loodan blogida, oli mul vaja lisandit pain d'epice'i ehk pipraleiva ja hanemaksa juurde ning mõtlesin valmistada kas sibulatest või jõhvikatest moosi või tšatni. Kuid tšatni tahab paraku pikemalt seismist, et maitsed konsentreeruks, siis otsustasin seekord moosi kasuks. Et valik kahe tooraine vahel oli raske, siis kasutasin mõlemaid - nii jõhvikaid kui ka sibulaid -   ning valmistasin sibula-jõhvika moosi:)

Kuna ma aga ei suutnud ka seda otsustada, kas kasutada õuna- v palsamiäädikat, siis tegin kaks varianti. Üks on värskete (praegusel aasta-ajal siis külmutatud ja sulatatud) jõhvikate ja õunaäädikaga, teine aga kuivatatud jõhvikate ja palsamiäädikaga. Tänu jõhvikatele jääb esimene hapukas, see-eest aga balsamico'ga moos on kuivatatud marjade tõttu (sest teatavasti sisaldab enamik poes müüdavatest tohutult suhkrut) hästi magus. 

Moosid sobivad suurepäraselt igasuguste pasteetide (proovi nt veise-, kana- v küülikumaksast pasteeti) jt külmade lihatoitude ja lihalõikudega, samuti  juustude ja küpsistega. Ja selle maksast, seaküljest ja peekonist paté lisandiks on sibula-jõhvikamoos suurepärane. Aga ma pean ausalt tunnistama, et mina söön sibula-jõvhikamoosi suurima hea meelega ka niisama, niiet ilmselt peaksin teisipäevaks uue portsu valmistama, kui ma homme ära ei sõidaks :)

Mis aga puutub sellesse, kumb moos on parem, siis hetkel ma ei oskagi ütelda, kumb mulle endale rohkem meeldib. Mõlemad on väga head! :) Eks õhtul saab proovida juustu (ja veini)ga ning siis ehk olen targem ja lisan siia ehk teiste inimeste kommentaare ka:) Ehk siis: to be continued ... :):):)


Jõhvika-sibula moos: 
u 1 sl õli
450-500 g sibulaid (mina kasutasin punaseid, 5 keskmise suurusega sibulat)
30 ml õunaäädikat
30 g suhkrut (kasutasin tumedat muscovado't)
250-270 g jõhvikaid
meresoola ja värskelt jahvatatud musta pipart

Viiluta v haki sibul peenelt. Soojenda õli (nt maapähkliõli) pannil, laota sellele ühtlaselt sibulaviilud ja küpseta neid ilma segamata keskmisel kuumusel u 5 minutit. Seejärel sega sibulaid ja küpseta veel u 20 minutit paaril korral segades kuni sibulad on läbi küpsenud. Ära lase kõrbema!

Lisa äädikas, suhkur ja jõhvikad, sega ja küpseta madalal kuumusel u 10 minutit kuni jõhvikad hakkavad katki praksuma. Maitsesta soola ja pipraga ning naudi jahtunult. Mina panin igaks juhuks steriliseeritud purki.





Jõhvika-sibula moos balsamico'ga:
u 1 sl (maapähkli)õli
450-500 g sibulaid (mina kasutasin punaseid, 5 keskmise suurusega sibulat)
näpuotastäis peenelt riivitud muskaatpähklit
0,5 tl (kõiki) ingverit, kaneeli, pipart, soola 
1 dl palsamiäädikat
20 g suhkrut (kasutasin demerara't)
100-150 g kuivatatud jõhvikaid (mina lisasin 150 g)

Viiluta v haki sibul peenelt. Soojenda õli pannil, laota sellele ühtlaselt sibulaviilud, lisa soola ja maitseaineid ning küpseta sibulaid madalal kuumusel kuni sibul hakkab kokku tõmbama. Kulub u 20 minutit. Sibulad peavad jääma pehmed ja läbipaistvad, ära karamellista neid. 

Lisa palsamiäädikas, suhkur ja kuivatatud jõhvikad. Keera kuumus maha, kata pann kaane v fooliumiga ja küpseta aeg-ajalt segades u tund kuni poolteist. Kui sibulad jäävad kuivale, siis lisa kas palsamiäädikat v vett. Lõpuks peaks olema segu moositaoline tihke segu, vajadusel maitsesta veel soola ja pipraga ning lase enne sööma hakkamist jahtuda. Mina panin selle moosi samuti steriliseeritud purki.


Kommentaare ei ole: