Esmaspäev, 6. märts 2017

Vanilline puder topelt marjadega - kiudainetega kaalust alla



Söön viimasel ajal hästi palju putru, eriti täistera kaera- ja neljaviljahelvestega. Kausitäis sooja auravat putru on väga mõnus hommikul koos kohviga, aga paaril korral on ette tulnud sedagi, et pudruisu tuleb pärast lõunat peale. Ja kui on isu, siis tuleb ju muidugi süüa :) Päris õhtueineks ei ole veel putru keetnud, aga mine sa tea, mis elus võib ette tulla (ehk millised isud tekkida) ... :D

Kirjutasin mõned kuud tagasi Laupäevaleht LP-s toredast asjaolust, kuidas Eestis lepiti kokku, millist toodet võib tähistada kui "täistera". Täistera mõiste kirjutasin lahti ka blogis mesise kaerahelbepõhjal juustukoogi juures, seekord aga tooksin oma artiklist välja selle, miks täisteratooted peaksid meil kõigil igapäevases menüüs olema. Nimelt saame nendest süsivesikuid, mis on organismi põhiliseks energiaallikaks. Teravilja süsivesikud on 60-80% komplekssüsivesikud ja sisaldavad peamiselt tärklist, mida keha omastab aeglaselt ja lihtsalt. Parim on rukki täisterajahust valmistatud leib, mis sisaldab inimesele asendamatuid linool- ja linoleenhapet, B-rühma vitamiine, vesilahustuvaid ja lahustumatuid kiudaineid, samuti on rukis tuntud magneesiumi, fosfori, kaaliumi ja teiste mineraalainete sisalduse poolest.

Lisaks on täisteratooted inimese peamine kiudainete allikas. Eriti suur abi on kiudainerikkast toidust kaalu langetamisel ja hoidmisel, sest kiudainerikka toidu suutäis sisaldab vähem energiat kui kontsentreeritud rasvane ja magus toit; sellist toitu tarbitakse vähem, kuna see seob hulgaliselt vett ja annab kiiresti küllastustunde. Paljud kaalulangetamiseks kasutavad preparaadid sisaldavadki seetõttu valdavalt just kiudaineid, nt metüültselluloosi ja tsitruste pektiine. Ülekaalulisusega aitab kiudainete tarbimine võidelda ka tänu asjaolule, et kiudainerikas toit vajab rohkem närimist ja pikendab söömise aega, mis omakorda aitab kiiremale täiskõhutunde tekkimisele ja seeläbi kokkuvõttes vähem söömisele kaasa.

Kiudained on ka otseseks toite- ja energiaallikaks paljudele soolestiku mikroorganismidele ja nende mikrobioloogilise lagunemise vaheühendid mõjutavad soolestiku pH väärtust. Samuti aitavad kiudained reguleerida nii kõhukinnisust (kuna seovad ohtralt vett, hoiavad seda sooles ja muudavad soole veerikkaks) kui ka lahtisust (paisuvad kiudained seovad seda põhjustava liigse vee); neist on abi pimesoolepõletiku- ja käärsoole vähi riski vähendamisel, hemorroidide tekke profülaktikas ja vere lipiididesisalduse reguleerimisel. 


Pildil olev puder röstitud sarapuupähklite ja hurmaaga on olemas Tartu Milli veebilehel, samuti nagu praegune vanilli-marja puder.

Mulle meeldib, et marju pudru jaoks saab võtta ka otse sügavkülmast ega pea neid eelnevalt sulatama. Lihtsalt kui puder on valmis, siis tuleks külmunud marjad sisse segada ja umbes minutikene potis seista lasta. Selle aja jooksul on need ilusti üles sulanud ja soojenenud.  

Vanill annab pudrule mõnusat mekki, aga selle võib asendada 0,5 tl jahvatatud kardemoni või kaneeliga. Kui kasutad kiirkaerahelveste asemel tavalisi kaerahelbeid, siis keeda putru kauem (u 13 minutit, aga vaata pakendilt täpsemalt, sest keetmisaeg võib varieeruda vastavalt tootjale). 

Vaja läheb:
pool vanillikauna
120 g kiirkaerahelbeid
5-6 dl piima
0,5 tl soola
1 tl suhkrut
70-100 g kuivatatud marju (kirsse, jõhvikaid, mustikaid, goji-marju, rosinaid jmt)
paar peotäit värskeid marju ja granaatõunaseemneid

Piima lisa vastavalt oma maitsele - kui vedelat putru soovid. Võid alguses valada potti 5 dl ja siis hiljem soovi korral juurde lisada. 

Lõika vanillikaun pikuti pooleks ja tõmba terava noaga seemned välja. Aseta nii seemned kui ka kaun helveste, piima, soola ja suhkruga potti, lase keema tõusta ja keeda keskmisel kuumusel u 4 minutit kuni puder on paksenenud ja kreemjas. Eemalda vanillikaun ja sega hulka kuivatatud marjad. Jaga puder kahe kausi vahel, puista peale värskeid marju ja granaatõunaseemneid ning naudi kohe.

Kommentaare ei ole: