Teisipäev, 2. mai 2017

Seemnete, pähklite ja marjadega puder



Hommikusöök on minu jaoks ülioluline ja seetõttu on sellest alati ka tore kirjutada, nt mõni nädal tagasi ilmus Laupäevaleht LP-s artikkel sel teemal. Ajendiks sai seekord üks hiljutine uuring, mille kohta juhtusin lugema. Selles vaadeldi erinevate hommikusöökide mõju inimese kehakaalule, milleks uuriti 36 meest ja naist, kes jagati kolme gruppi. Kõigile serveeriti täpselt sama lõunasöök, kuid erinev hommikueine. Esimene grupp sõi hommikus kaerahelbeputru, teine maisihelbeid ja kolmas jõi vaid klaasi vett. Hommikusöögile järgneva kolme tunni jooksul pidid katsealused jälgima oma täiskõhutunnet, lisaks mõõdeti nende veresuhkru- ja insuliinitaset. 

Tulemused näitasid, et kaerahelbepudru grupil oli vähem isusid hommikul ja pealelõunal ning nad tarbisid lõunasöögiga 31% vähem kaloreid. Kõige tõhusam oli hommikune einestamine just ülekaaluliste puhul, sest nemad sõid lõunasöögi ajal suisa 50% vähem kaloreid.

Täistera kaerahelveste põhieeliseks on asjaolu, et see annab täiskõhutunde pikemaks ajaks ega tõsta veresuhkru taset kiirelt, mis tähendab omakorda peatset sama kiiret veresuhkru langust. Täisteras leiduvad kiudained on head ka seedimise parandamiseks.

Kuna parimaks peavad teadlased siiski sellist hommikusööki, mis lisaks kvaliteetsetele (nt täistera toodetest) saadavatele süsivesikutele sisaldab ka tervislikke rasvu (nt avokaadot, pähkleid) ja valku (nt mune, Kreeka jogurtit, kohupiima), siis tasuks kaerahelbe- vm pudrule kummastki grupist midagi lisada. Kaerahelbepuder on nagu enamik teistest viljadest hea nii soolaste kui ka magusate lisanditega. Lisaks klassikalisele võile, moosile ja meele võib lisada värskeid või kuivatatud marju või puuvilju, pähkleid, jogurtit või hoopis juustu ja pisut oliiviõli.

Hoolimata aga sellest, kas putru nautida magusate või soolaste asjadeega, tasub alati keetmise alguses lisada ikkagi alati pisut soola ja suhkrut, et anda pudrule head maitset. Kui maitseained segada hulka alles siis, kui puder on valmis, on nende maitse liiga tugev.

Et kõht ikka ilusti lõunani täis püsiks, on hea lisada kaerahelvestele valku ehk keeta puder piimaga. Lisaks saab oluliselt maitsvama ja kreemjama konsistentsiga pudru. Pudru kreemisusele aitab kaasa ka selle segamise keetmise ajal, mis aitab helvestest tärklist vabastada (sama põhimõte nagu risoto puhulgi).



Aega kulub 15 minutit, jätkub kahele

2,5 dl kaerahelbeid
5-6 dl piima
0,25 tl soola
0,5 tl suhkrut
3 sl kõrvitsa-, lina-, päevalille- ja kanepiseemneid
3 sl kuivatatud puuvilju ja marju (nt ananass, jõhvikad, mustikad)
peotäis röstitud mandlilaaste
kaneelisuhkrut või vedelat mett (soovi korral)

Aseta kaerahelbed piima, soola ja suhkruga potti ning keeda aeg-ajalt seagdes vastavalt pakendi juhistele kuni helbed on pehmed, puder paks ja kreemjas. Sega hulka seemned, lase u 1-2 minutit seista, lisa kuivatatud puuvilju või marju, sega läbi ning jaga puder kahe kausi vahel. Puista peale mandlilaaste. Kui soovid magusamat putru, siis riputa peale kaneelisuhkrut või nirista vedelat mett.



Kommentaare ei ole: