kolmapäev, 17. august 2011

Küpsisetort

Minul tuleb küpsisetordiga alati meelde, kuidas me lastaiaealistena õega suviti maal vanaema juures  pidulikemateks puhkudeks vanaema juhendamisel küpisetorti tegime. Immutasime küpsiseid kohvis (seetõttu ei kujuta küpsisetordi puhul üldse ette muid immutusvedelikke - lapsepõlvest maalt vanaema juurest on lihtsalt kuskile ajukurdude vahele salvestunud, et kohviga tuleb immutada, sest nii on KÕIGE:) maitsvam) ja vahele ning peale panime vahustatud vahukoort. Kaunistamiseks ja kihtide vahele aga ladusime aiast maasikaid, vaarikaid v sõstraid v aia tagant metsast korjatud mustikaid ja metsmaasikaid. Nüüd teen ma küpisetorti vahete-vahel kellegi soovil, sest ise ma selle järgi erilist igatsust just ei tunne. Sama asi nagu pannkookidegagi - lihtsalt lapsepõlves, kooli- ja ülikooliajal sai neid niiiiiii palju söödud ja tehtud, et nüüd ei ole kohe üldse isu ...

Viimastel nädalatel olen aga erinevateks üritusteks mõned martsipanikattega küpsisetordid teinud ja lubasin ka retsepti jagada, sest "issand, see kook on nii hea nagu ei olekski küpsisetort!":) Ainuke mure on aga - nagu alati - piltidega, sest kui tordid sünnipäevadele viid, siis ei sobi ju enne neid kodus tükeldama hakata, et päevavalguses ilusaid pilte saada. Pikad valged suveööd on aga tasapisi üsna pimedateks muutunud - tähistaevas on küll imeilus, kuid fotode tegemiseks see kahjuks piisavat valgust ei taga ... :)

Küpsisetort on üks neist kookidest, millest on natukene naljakas blogida, sest juba lasteaias käies sai seda meisterdatud ja ma ei kasuta tavaliselt retsepti ega mõõda koguseid, kuid blogi jaoks said kõik kogused ära mõõdetud ja täpselt kirja:)


Vaja läheb:
3 pk (a 180 g) šokolaadimaitselisi küpsiseid
2 dl kohvi
300 g vaniljemaitselist kohupiimapastat
400 g hapukoort v maitsestamata kohupiimapastat
3 spl suhkrut
1 tl vaniljesuhkrut

Sega täidisks kohupiimapasta, hapukoor, suhkur ja vaniljesuhkur.
Kasta küpsised ükshaaval jahtunud kohvi sisse ja loa kandikule 3X4 ehk neli küpsist kolme ritta. Kata kohupiimakreemiga ja lao sellele immutatud küpsistest uus kiht. Kokku tuleb neli kihti (kolm-neli küpsist jääb üle) ja kreemist jätkub ilusti ka tordi peale. Koogi vahele sobib imehästi kas kahvliga purustatud banaanid v marjad v hoopis tavaline keedetud mustsõstramoos.

Kui kihid on laotud ja kreem peal, siis tõsta kook külmkappi seisma. Mina teen küpsisetordi alati eelmisel õhtul valmis, aga seekord jäime pühapäeval kauemaks Vormsile ja esmaspäevaõhtuseks peoks sai kook alles sama päeva hommikul valmis tehtud, aga õnneks oli see ikkagi jõudnud piisavalt läbi imbuda:)


Selline on küpsisetort ilma katteta. Tavaliselt katan tordi vahukoorega (ühest pakist peaks piisama nii koogi pinnale kui äärtele), aga kuna ma olen hakanud viimasel ajal tänu Tuulile - kelle middle name on ilmselt "Ingel"- tegelema martsipani maalimisega, siis on küpsisetort saanud samuti martsipanist katte. Ma kahjuks ei ole veel nende värvidega sõbraks saanud, niiet martsipani värvimisest jm sinna juurde käivast räägin eraldi postituses siis, kui mõni kobedam pilt on ette näidata ;-) Martsipanikattega on aga kaks varianti - võib rullida martsipani nii suureks, et see katab ära ka ääred (nagu esimesel pildil) v siis panna martsipanikiht peale ning katta tordi ääred vahukoorega. Teise variandi puhul kulub ainult pool pakki vahustatud vahukoort, martsipani aga u 250 g.


Viimasel pildil aga stiilinäide koogist, kui sellele on joonistatud auto ja seltskonnas on lapsed:) Kõigepealt süüakse ära auto - iga laps tahab saada ju mõnda tükikest autost saada:) Minu suureks rõõmuks oli aga minu poolt kritseldatud autode-multika auto ka lastele ära tuntav, kuigi valet värvi - pidi olema sinine:):):)

6 kommentaari:

Anonüümne ütles ...

Lahe, et keegi veel kasutab küpsiseid. Minu variandis käib iga kihi vahele erinev puuvili: banaan ja pirn kindlasti, ja siis vastavalt soovile kas kiivi, nektariin või mida iganes muud kätte saada on. Peale kallan šokolaadi (sulatan Bitteri natukese kohvikoorega). Kipub olema nii, et tordi kaal on u 2kg ja see lihtsalt hingatakse ära.

Glacier
Aga kohvi koha pealt on Sul tuline õigus - see on ainus õige asi küpsiste immutamiseks. Mida kangem, seda parem.

Anonüümne ütles ...

Mul on üks küsimus muretainalaadse taina kohta.

Kas sa äkki oskad öelda mõnda alternatiivset tainast kus ei kasutata piimatoodet sees?
Ma ise mõtlesin,et äkki saaks kookosrasvaga teha?
Lugesin palju erinevaid artikkleid ja osades loeb,et on hullult tervisele kahjulik ja osades kohtades kasutatakse.

Anonüümne ütles ...

Punastan siinkohal ilmselgete liialduste peale. Tean lihtsalt omast käest, milline rekreatiivne tegevus on martsipanile joonistamine ja olen avalisüli iga üritajat nõus klubisse vastu võtma :)
See on sul, muide, väga hea mõte küpsisetorti hoopis martsipani alla peita. Tea, miks mul endal selle koha pealt on mõttepeetus olnud (küpsisetorti teen ikka ja martsipaniga torte katan ka, aga kahte asja kokku ei ole suutnud ühendada). Mu lapsed on sulle kindlasti ülitänulikud selle lihtsa kuid suurepärase koosluse eest. Küpsisetort nende lemmik ju!
Tuuli (Ise tehtud. Hästi tehtud)

Silja Luide ütles ...

Glacier'ile: naljakas asi on jah selle küpsisetordiga - "hingatakse ära" on päris täpne kirjeldus:):):) Šokolaadikate kõlab väga ahvatlevalt! Usun, et see on kindlasti vähemalt sama maitsev, kui martsipanist pealispind :)

Anonüümsele: pole ise veel laktoositalumatusega kokku puutunud, aga kookosrasv alternatiivina tundub väga hea mõte, võiks täitsa proovida. Mul on paar sõbrannat, kes praadimiseks ainult kookosrasva kasutavad ja olen ka nüüd seda tarbima hakanud. Ma ise ei ole lähemalt kookosrasva kasulikkust uurinud, aga eks ilmselt igal asjal on oma plussid ja miinused ning eks palju sõltub kogustest ka ...

Tuulile: väga tore, et sain Su lapsi rõõmustada!:) ja tõesti veelkord suured tänud värvide ja martsipani eest, kuigi viimane on niiiiiiii hea, et sellest 5 kg-sest kastist olen vähem kui paari nädalaga rohkem niisama ära söönud, kui kookide katmiseks kasutanud:) Ainult et martsipani värvimine on hetkel minu jaoks veel täiesti ahastusse ajav tegevus... pean vist Sinult martsipanivärvide hingeelu osas koolituse võtma - tahan ka niiiiii ilusaid torte teha!:) PS ma küll aru ei saa, mis osas ma liialdasin! Ma ilmselt ei tegeleks praegu martsipanile joonistamisega, kui Sind ei oleks!:)

Anonüümne ütles ...

Heihei. Lisaks nii palju, et kookosõli (nn õige nimi :P) on väga kasulik juustele ja peanahale.
Mina, kes ma kasutan ainult ökomaid šampoone ja palsamit ei puutu, kannan käte vahel vedeldet kookosõli korra nädalas peanahale ja juustele. Jätan õli ööseks pähe, hommikul pesen pea ning seejärel ei ole ca neli päeva enam peapesu vajadust. Kookosõli toidab ja tugevdab :)

aa, ja kas sa tegid martsipani ise?

Laura L

Silja Luide ütles ...

Väga tore, et tegemist multifunktsionaalse asjaga:) Martsipani ostsin 5 kg-se kasti, mis küll paraku välgukiirusel kahaneb:D