teisipäev, 8. september 2015

Boeuf à la tartare ehk lihtsalt böff


Naljakas, kuidas maitse-eelistused ajas muutuvad ... Umbes 7-8 a tagasi rääkis üks mu tollane töökaaslane röstsaiaga söödavast liharoast, kus on toores hakitud liha ja toores munakollane. Pidi jube hea olema :) Ma ei osanud selle peale midagi kosta, aga ise mõtlesin, et "appi - ma ei suuda sellist asja küll kunagi süüa!" Ja siin ma nüüd siis olen, naudin juba umbkaudu viimased viis aastat seda "õudsat" rooga vähemalt korra nädalas:) Böffi on ülilihtne ise teha, aga see on väga hea ka paljudes restodes. Isegi juhul, kui olen söögikoha menüüst mõne muu ahvatleva eelroa välja valinud, siis enamasti liiguvad mu huuled kuidagi iseenesest ja tellivad ikkagi böffi ... 

Toiduteema on sügavalt isikliku maitse ja eelistuste asi ning tekitab (eriti sellistes kirglikes toiduinimestes nagu mina) eriliselt palju emotsioone. Võta 10 inimest ja saad 10 erinevat arvamust. :) Nägin paar aastat tagasi ühe toidublogija instas v FB-s pilti böffist restos Platz, kus oli all statement, et see on linna parim. Et siis - mis mõttes? Samal suvel oli see roog menüüs ka Tchaikovsky's, Moonis, Leivas, Alexandris ja Ribes, mis kõik minu arvates kordades paremad olid. Et kas siis tema pole neid söönud või ta tõesti arvab (no kuidas ometi?!), et see Platzi oma on just see parim?!? :D Ei hakanud siiski vaidlema ... :) Eelmisel suvel avastasin enda ühe hetke lemmik-böffidest söögikohas Kaks Kokka, kus nüüdseks olen seda ikka päris palju kordi söönud:)  Ükskord panin sellest böffist pildi instasse ja ikka sellise mulle tavapärase superlatiivse pealkirjaga, et "linna parim" vms ja siis üks mu tuttav ütles, et "ei, hoopis Fahles on linna parim":D Ei hakanud jällegi vastu vaidlema ... Ja nii ongi - igaühe jaoks on kuskil see parim ja vaielda kellegagi, et kus see täpselt siis parim on, ei ole just kõige mõttekam tegevus. Sest vaielda niikuinii ei saa - maitse üle ju kakeldakse :D 

Kuna tegemist on ülimalt lihtsa roaga, siis soovitan soojalt seda ise kodus valmistada! Oma retsepti on kirja pannud ka kõigi lemmik meie (peaaegu) ainus meestoidublogija Priit - nagu tema postituse all olevast kommentaarist näha, teeb ta suurepärast böffi ;-)


Böffi puhul kehtib minu arvates reegel "less is more", sest puhast ja head liha maitset pole mõtet teravate asjadega ära tappa. Näiteks kui lisada kappareid, siis marineeritud/soolatud/hapendatud kurki mina enam ei paneks, samuti olen ma üliettevaalik kilu ja anšoovise lisamisega, sest nende puhul on oht liha üle domineerida. Samuti ei näe ma ise vajadust kastet valmistada. See-eest aga (vuti)munakollane (erit hea on sügavkülmutatud variant), natukene hakitud murulauku ja punast või šalottsibulat ning serveerimiseks röstsai või -leib on igati oma kohal. Samuti sobivad juurde hästi leivakrõpsud; ka marineeritud seened (väikeses koguses) on mõnusad.

Kuigi olen kuulnud hakklihamasina ja isegi köögikombainiga tehtavast böffist, siis mina pean õigeks just noaga kraabitud varianti, mis on muidugi paras muskliproov. Eenne kraapimist puhasta liha suuremast rasvast ja kelmetest ning pane kätte kummikindad, sest liha ja kätel olevad bakterid ei ole hea kombo juhul, kui liha toorelt ära süüakse!

Enamasti valmistatakse böffi sisefileest kui ühest õrnemast tükist, kuid nt Tõnis Siigur ütleb, et NOA suurepärase böffi saladus on just see, et ta ei kasuta sisefileed, sest böff on ikkagi parim siis, kui seal ka natukene rasva on. Nõmme turul jäi silma Liivimaa Lihaveise petite tender, väike õrn tükk aba juurest, mis oma olemuselt on tegelikult üsna sarnane sisefileega. Ostsin seekord selle ja jäime igati rahule!

Kuigi traditsiooniliselt serveeritakse selle liharoa juurde enamasti pits viina - väidetavalt selleks, et võimalikke toorest lihast ja munakollasest saadavaid baktereid hävitada -, siis mulle meeldib restorani Horisont andeka sommeljee lähenemine pakkuda siia juurde riesling'ut (sarnane veinisoovitus oli vist ka Leib Resto Aias, kui ma seal viimati böffi sõin). Ühesõnaga, ka joogiga pole mõtet liha head maitset varjutada - tummised punaveinid las jääda antrekoodi jm selliste tugevate liharoogade juurde:)

Böff kahele:
300 g petite tender 
musta pipart, natukene soolahelbeid ja pisut (0,5 tl) suhkrut
2 sl kappareid
1 šalottsibul või pool väikest punast sibulat
3-4 anšoovisefileed
peotäis hakitud murulauku
2 munakollast

Kraabi noaga liha peeneks, allesjäänud tükk haki nii peenelt, kui vähegi saad. Sega soolahelveste, musta pipra, suhkru, kapparite, peeneks hakitud sibula, anšoovise ja murulauguga läbi. Aseta kausile kile ja lase külmkapis u tunnikene maitsestuda. Jaota ports kaheks, tee kummagi portsu keskele süvend ja aseta sinna munakollane ning serveeri koos röstitud saiaga. Peale jahvata veel soovi korral musta pipart ja puista soolahelbeid. 

Kommentaare ei ole: