pühapäev, 2. märts 2014

Vastlakuklid kardemoni ja pohlamoosiga

See on täitsa uskumatu - arvasin, et olen oma vastlakuklite restepti blogisse lisanud, hakksin seda otsima ja selgus, et tegelikult ei olegi ...:) Mu retsept ilmus eelmisel aastal ajakirjas Toit&Trend, aga blogisse ei jõudnud ilmselt seetõttu, et vastlapäeval olin Malaisias ja hiljem polnud enam mõtet seda retsepti jagada. Õnneks aga oli Marju mu kukliretsepti oma blogisse lisanud, niiet ma ei pidanudki hakkama oma paberilehtede hulgas või arvutis dokumendikaustadest ja meilidest ostima, vaid lihtsalt kopeerisin Marju blogist  oma retsepti enda blogisse ka:)

Ausalt öeldes on vastlakuklid sellised küpsetised, mis ma alati hea meelega teistele maiustamiseks jätan. Kuid ise tehtud otse ahjust tulnud kuklid on täiesti vastupandamatud! Juba küpsetamise ajal on tuba mõnusat saialõhna täis ja värskeid sooje kukleid võiks isegi mina mitu tükki järjest ära süüa, kuigi ma muidu just suur saiafänn ei ole. Niiet soovitan kõigil ise käed jahuseks teha, kui vähegi aega on:)

Mulle meeldib, kui vastlakukkel ei ole lihtsalt sai ja vahukoor, vaid et selles on ka mõnusat maitset. Mina lisan kuklitesse kardemoni ja vahele natukene pohlamoosi, aga näiteks Ülle tegi paar aastat tagasi üliahvatlevaid astelpajukreemi ja martsipaniga kukleid, mis siiani mul süljenäärmed tööle panevad:) Igasugune loomingulisus kuklite puhul (nagu üldse kokkamises) on alati teretulnud, et tulemus oleks veelgi maitsvam. Kreemi valmistamisel võid kasutada lisaks vahukoorele ka kohupiima või toorjuustu, taina hulka lisada kardemoni asemel peenelt riivitud sidruni- või apelsinikoort ning pohlamoosi asendada mõne muu endale meelepärase keedisega või üldse ära jätta ;-)

Pärmitaina õnnestumiseks on mul kirja pandud ka mõned nipid ja põhitõed, mida tasub järgida, et tulemus perfektne oleks. Head küpsetamist ja pikka liugu vastlapäevaks! :)

Foto on Marju tehtud.

Tainas
2½ dl käesooja piima 
25 g pärmi 
500 g nisujahu 
½ tl soola 
5 sl suhkrut 
1 muna 
80 g võid 
1 tl jahvatatud kardemoni 
1 muna (määrimiseks)
Täidis
väike purk haput moosi (eriti hea on pohlamoos) 
4 dl vahukoort 
4 sl (tuhk)suhkrut 
1½ sl vanillisuhkrut 
tuhksuhkrut (pealeraputamiseks)

Lahusta pärm käesoojas piimas. Lisa 250 g sõelutud jahu, sega läbi, kata rätiga ja jäta soojemasse kohta umbes pooleks tunniks kerkima. Sulata või ja jäta jahtuma. Kui tainas hakkab pisut mullitama, siis sõtku eelkergitatud tainasse kergelt vahustatud muna, sulatatud või, ülejäänud 250 g sõelutud jahu, suhkur, sool ja kardemon. Sõtku tainast seni, kuni see on ühtlane, elastne ja kerge läikega ning hakkab kausi ja käte küljest lahti lööma. Samas ära üle sõtku, sest muidu muutub tainas kleepuvaks ja venivaks ning kaotab kohevuse. Sõelu tainale natuke jahu, kata kauss köögirätiga ja jäta veel umbes tunniks kerkima.
Vajuta tainast üleliigne õhk välja, aseta jahusele pinnale, vormi piklikuks ja lõika noaga 20–22 tükiks. Veereta käte vahel või jahuga kaetud pinnal ilusad ühtlased siledad pallid. Laota tainapallid küpsetuspaberiga kaetud ahjuplaadile, kata köögirätiga ja lase veel umbes pool tundi kerkida, kuni need muutuvad õhulisemaks. Seejärel pintseldada lahtiklopitud ja natukese veega segatud munaga ning küpseta ahjus 220 kraadi juures umbes 10 minutit, kuni kuklid on kuldpruunid.
Lase jahtuda ja lõika kuklilt „kaas” pealt ära. Vahusta vahukoor (tuhk)suhkru ja vanillisuhkruga. Tõsta kukli peale 1–2 teelusikatäit haput moosi ja seejärel meelepärane kogus vahukoort. Kõige peale aseta tainast „kaas” ning raputa läbi sõela soovi korral peale tuhksuhkrut.

2 kommentaari:

Anonüümne ütles ...

Silja, palun ütle, MIS konsistentsiga see esimene segu (piim-pärm-250gr jahu) peaks jääma - mina sain ikka vägaväga tihke segu. Olen enne mõne harva korra pärmitainast teinud, ema õpetuse järgi, siis on esimene pool olnud pigem selline paksu hapukoore paksune või natuke tihkem, aga mitte päris nii tihke, kui täna sai....

Ma tegin siis teise satsi ja panin suurema osa jahust pärast - ja tainas tuli väga maitsev ja kuklid suurepärased - aga mind lihtsalt huvitab, kas/kus ma vea tegin retsepti lugedes...

Silja Luide ütles ...

Glacier, tainad ja tegemise meetodid on erinevad ning kui Sa järgisid täpselt minu retsepti ja tegemisõpetust, siis tegid ju kõik õigesti:) seda enam, et tulemus oli maitsev ja kuklid suurepärased (seda on muideks suur rõõm kuulda, aitäh!) :)

Konsistents on tõesti ehk esimesel osal natukene paksem kui hapukoorel, aga tulemus sellest ei muutu. Mina teen vastlakukleid nii, et lisan jahu poole kaupa, aga nagu näha saab lisada ka teistmoodi ja töötab ikkagi:) Niiet kokkuvõttes on kõik bueno ja muretsemiseks ei ole põhjust! :)