Teisipäev, 24. märts 2020

Ahjus küpsenud sea sisefilee aedviljadega


Kuigi täna võiks taimse tesipäeva puhul mõne veganitoidu teha, siis läks minul siiski ahju sea sisefilee koos aedviljadega (kartul, porgand, varsseller, karulauk). Praegusel ajal ei saa kahjuks lähtuda sellest, mida ideaalses maailmas elades süüa teeks, vaid eelkõige oma külmkapi sisust, sest mõttekas on hetkel poes käimist minimeerida. Minu jaoks on see üsna harjumatu, aga eks üritan nüüd minagi juba teist nädalat poes korraga rohkem asju osta, et ei peaks kodust iga väikse asja pärast välja minema. Kui aga keegi veel kahtleb, kas hoida distantsi või mitte, siis tasub lugeda seda

Rääkides aga sea sisefileest, siis see on üks tõeliselt maitsev lihatükk, mida samas on ülilihtne valmistada. See ahjuroog näiteks valmib minimaalse vaeva ja ajaga, aga samas sulab suus. Aega küll kulub kokku ligi tunnike, kuid see aeg möödub ahjus küpsedes, see-eest ise tuleb toimetada suhteliselt vähe (vaja vaid aedviljad puhastada ja tükeldada ning liha pruunistada).

Tasub ka meelde tuletamist, miks liha süüa :) Lihavalgud on nimelt kõrge bioväärtusega - nende aminohappeline koostis ja vahekord on sarnased inimese enda organismiga. Sealihast saame asendamatud aminohapped, mida meie organism ise ei tooda. Valgud moodustavad sealiha koostisest kuni 20%, üleäänud on vesi (kuni 75%) ja rasvad. Samuti leidub lihas mineraalaineid ja mikroelemente (vask, mangaan, tsink, seleen), mis kindlustavad elutähtsate ülesannete täitmise ning on vajalikud nii vereloomeks kui ka immuunsüsteemi funktsioneerimiseks. Lisaks saame sealihast rauda (ühest 150 grammisest portsjonist suisa 6 mg), mida meie keha omastab taimetoidus leiduvast rauast oluliselt paremini. 

Sealiha on vitamiinirikkam kui veise-, lamba-, linnu- või vasikaliha. Näiteks kanalihaga võrreldes on rohkem B-grupi vitamiine (B1, B3, B6 ja B12), samuti magneesiumit ja tsinki.

Sisefilee rasvasisaldus on kõigest 3-5%, mistõttu tuleb küpsetamisel ettevaatlik olla, et see liiga kuiv ei jääks. Soovitav on kasutada lihatermomeetrit, kuid kui seda ei ole, siis arvestada, et eelnevalt pannil pruunistatud u 500 grammine tükk küpseb läbi juba 15 minutiga; 700 grammise peale aga võib isegi kuni 25 minutit kuluda. Pigem küpseta vähem kui rohkem, sest sea sisefilee võib jääda seest kergelt roosa ja see küpseb pisut edasi veel ka pärast ahjust välja võtmist. Sellepärst ma alati termomeetrit kasutangi, et kindel olla, et üle ei küpseta, sest sisefilee on just siis hõrk ega ole liigselt kuiv, kui seda on parajalt küpsetatud.

Enne küpsetamist või praadimist on soovitav liha vähemalt pooleks tunniks toatemperatuurile tõsta. Samuti tasuks liha lahtilõikamisest hoiduda vähemalt 10 minutit pärast küpsetamist, et mahlad välja ei valguks. 

Vaja läheb:
1-1,5 kg juurvilju (kartulit, porgandit, pastinaaki, heledat peeti)
(oliivi)õli
soola ja pipart
paar rosmariinioksa või väike peotäis tüümianivarsi
1 tl tšillihelbeid (soovi korral)
1 seasisefilee (500-700 g)
200-500 g kirsstomateid

Lõika aedviljad u 2 cm tükkideks ja aseta suurde neljakandilisse vormi. Lisa paar supilusikatäit õli ja üridid, maitsesta soola ja pipraga ning soovi korral ka tšillihelvestega. Sega kõik läbi. Küpseta ahjus 200 kraadi juures 30 minutit.

Kuumuta pannil õli ja pruunista fileetükk igast küljest (kulub 5-6 minutit). Maitsesta sealiha soola ja pipraga.

Sega aedviljad läbi, vajadusel lisa õli ja aseta sealiha vormi. Lisa aedviljade peale ka mõned kirsstomatid (jäta need varre otsa). Küpseta ahjus veel 15-25 minutit (sõltuvalt filee paksusest) kuni liha on läbi küpsenud. Kui sul on lihatermomeeter, siis kontrolli sisetemperatuuri - see võiks olla 65-70 kraadi vahel.

Pärast küpsetamist tõsta liha lõikelauale (ära foolimisse mässi, muidu küpseb see edasi) ja lase enne lahti lõikamist vähemalt 10 minutit seista. Eemalda tomatid varre otsast ja serveeri koos ülejäänud aedviljadega.


Retsept ilmus algselt siin.

Kommentaare ei ole: