kolmapäev, 11. detsember 2019

Oliiviõli ja juustuga leib (gluteenivaba)



Need vähesed retseptid, mida mul üldse õnnestub viimasel ajal kodus remondi käigus teha, on kõik mõeldud kuskil avaldamiseks, seega vaatasin igaks juhuks blogi draft’ide hulka. Kuna mul on mustandeid siin juba sadu, siis alati midagi leiab, mille puhul olen retsepti juba jõudnud valmis teha ja vahel isegi toidu ära pildistada. Õnneks vähemalt ei tee ma remonti ise, aga see, et terve elamine on pappi ja kilesse mähkunud ning õhk ehitustolmust paks, on piisav põhjus kodust evakueerumiseks ja mujal varjupaiga otsimiseks ... :)

Mul on blogis igasuguseid gluteenivabu leibasid juba päris palju, aga siin on üks uus variant, mida vahelduse mõttes olen vahel küpsetanud. Pildistasin selle saia juba augustis 2017.a. ja sättisin fotole ka topsi Merevaiku, mida mulle just saadeti selle 50. juubeli puhul. Tegemist on täitsa kultusliku tootega, mida on katkematult toodetud üle poolesaja aasta. Seetõttu olin sellest  retsepti juures allpool natukene kirjutanud. Merevaik on nimelt esimene Eestis välja mõeldud sulatatud juust, mida toodetakse aastas 50 miljonit topsi. Pikalt laagerdunud juustude segust valmistatud määrdejuust ei sisalda säilitusaineid ning selle sees olevat alati kodumaine või, mitte taimerasv. Pealegi sobib sulatatud juust hästi sellele soojale pehmele saiale määrimiseks, sest erinevalt külmast kõvast võist on see ka otse külmkapist võetuna veniva struktuuriga ega nö lõhu saia.

Kodu saab juustu ja ürtidega saia küpsetades täis superhead lõhna ja kui seda esimest korda tegin, sai see kohe kiirelt otsa lähitundidel ehk veel soojana. Peangi ära mainima, et see küpsetis on maitsev ja eriliselt pehme, samas pealt krõbeda koorikuga, just samal päeval; järgmisel päeval on ta juba pisut kõvemapoolsem ja minu arvates parim just röstituna. 

Juustudest olen kasutanud nii Andre Farmi kui ka Old Saare juustu, mis mõlemad Eesti parimaks toiduaineks valitud (Old Saare 2017 ja Andre Farmi oma 2018). Tugevamaitselised ja kõvemapoolsed juustud on selles leivas väga head. Ja minu arvates on supertore, et meil on omal nii head kodumaised juustud olemas! :)



Vaja läheb:
150 g maisijahu
160 g toortatrajahu
2 tl küpsetuspulbrit
1 tl soola
1 sl (pruuni) suhkrut
1-2 peotäit päevalille- vm seemneid
1 tl kuivatatud ürdisegu (Santa Maria) või 0,5 tl kuivatatud tüümiani või punet
2 muna
2 dl piima
1 dl oliiviõli
100-150 g riivitud juustu

Sega sõelutud jahud küpsetuspulbri, soola ja suhkruga. Lisa peotäis päevalilleseemneid ja ürdisegu. Klopi munad kergelt lahti ning sega piima, õli ja riivitud juustuga läbi. Lisa jahusegu ja sega ühtlaseks tainaks.

Tõsta tainas võiga määritud ja jahuga ülepuistatud vormi, mille põhjas on küpsetuspaberi riba. Silu pind, puista peale teine peotäis seemneid ning küpseta ahjus 200 kraadi juures 30-35 minutit, kuni sai on pealt krõbe ja sisse torgatud tikk tuleb puhtalt välja. Auruahju korral võid kasutada funktsiooni "niiskus madal" ja sel juhul peaks ahju temperatuur olema 180, kuid aega kulub sama palju.

Lase leival 10 minutit vormis taheneda ja tõsta seejärel restile jahtuma. Jahtunud leiba hoia toidukilesse või paberisse mässituna või õhukindlas anumas toatemperatuuril.



Kommentaare ei ole: