Esmaspäev, 12. detsember 2016

Superlihtne brokolipasta lihavabaks esmaspäevaks



Tänasel lihavabal esmaspäeval - kui muidugi keegi seda siin lugejatest üldse arvesse võtab - peaks õhtusöögiks hästi sobima üks ülilihtne ja väga mõnus spargelkapsapasta, mille peale niristatud kvaliteetne oliiviõli ja laagerdunud juust veel eriti heaks teevad:) Kusjuures, oliiviõli valimisel on väga oluline vaadata tootjat, aastakäiku ja muid andmeid, mitte võtta odavaimat toodet, mis võib juba ostmise hetkel olla oksüdeerunud ega pruugi sisaldada suurt midagi tervisele kasulikku. Osalesin eelmisel nädalal hästi põneval oliiviõlide testimisel, mida isegi ERR käis filmimas, tehes AK-sse väikese uudisnupu. Ilmselt kirjutan oliiviõlist ja selle valimisest easpidi pikemalt, paar nädalat tagasi aga ilmus minu sulest Laupäevaleht LP-s väike lugu brokolist ja selle suhteliselt uuest ristandist broccolini'st, mille juures oli ka see pasta retsept.

Spargelkapsas (asparkapsas, spargelbrokoli või lihtsalt brokoli, lad k. brassica oleracea var. italica) on lillkapsaga sarnane üheaastane kapsateisend. Võrreldes lillkapsaga on see aga  toiduainena väärtuslikum sisaldades rohkem valku, süsivesikuid ja vitamiine ning sobib paremini konserveerimiseks.

Arvatavasti Vahemere idaosa saartelt pärineva brokoli puhul tuuakse esile selle karotiini, foolhappe-, raua-, kaaliumi-, kaltsiumi- ja forforisisaldust, vitamiinidest on taimes enim A-, K- ja C-vitamiini ning B-grupi vitamiine. Asparkapsas aitavat ennetada dementsust, vähki ja südamehaigusi. 

Kergesti seeduv ja energiavaene spargelkapsas on suurepärane lisand igasuguste roogade juurde, sobib püreestamiseks ja vokkimiseks, keetmiseks ja aurutamiseks, samuti on väga maitsev ahjus röstituna. Lisaks õisikutele kõlbavad süüa ka brokoli noored lehed ja  kooritud varred.  

Broccolini on pikema ja peenema varre ning väiksemate õisikutega brokoli ja kailaankapsa (Brassica oleracea var. alboglabra) ehk Hiina lillkapsa (Wikipedia andmetel hoopis Hiina brokoli või lehtkapsa) ristand. Jaapanlaste poolt 1990-ndatel aretatud broccolini on tervenisti (sh lehed) söödav ja erinevalt brokolist ei ole vaja selle varsi enne tervitamist koorida. Maitse poolest on see taim spargelkapsast magusam, toiteväärtuselt aga enam vähem sama sisaldades kaltsiumi, rauda, foolhapet ning A ja E vitamiini.



Kui soovid vegan varianti, siis jäta juust ära ;-)

250 g meelepäraseid makarone
1 väiksem brokoli (u 500 g)
1 suurem küüslauguküüs
2-3 sl piiniapähkleid või seedermänni seemneid
oliiviõli
värskelt jahvatatud musta pipart
u 100 g riivitud parmesani või 1 pakk (Forte) juustu laaste

Keeda ja nõruta makaronid. Umbes 0,5 -1 dl makaronide keeduvett võid jätta alles, et hiljem soovi korral roale lisada. Keeda spargelkapsa õisikuid 2-3 minutit või auruta auruahjus, nõruta ja purusta kas köögikombainis mõned sekundid või haki noaga peeneks. 

Lõika küüslauguküüs õhukesteks viiludeks ja prae pannil õli sees madalal kuumusel koos piiniapähklitega paar minutit kuni need hakkavad kergelt pruunistuma. Lisa hakitud brokoli, kuumuta segades veel natukene, sega hulka nõrutatud makaronid ja soovi korral ka pisut keeduvett, sega läbi, kuumuta segades umbes minut ja puista peale riivitud juustu või juustulaastusid. Peale nirista oliiviõli ja jahvata musta pipart. Naudi kohe!

 

Kommentaare ei ole: