neljapäev, 10. september 2015

Vana hea kohupiimavorm, seekord tikritega ja gluteenivaba

Mulle tohutult maitsevad kohupiimakoogid, -vormid, -kreemid, aga ka kohukesed jm magustoidud sellest imelisest piimatootest. Siin on olemas kõik kohupiima või -pastat sisaldavad küpsetised ja desserdid siinses blogis, aga neid on muidugi veel nii muu raamatutes kui ka paberile kritseldatuna, blogis draft'idena või mu peas ringlemas:) Eks ma jõudumööda täiendan ka siinset "kogumikku" ;-)

Kui olen pikemalt Eestist ära olnud, siis ainus asi, mille järele mul peale koduaia õunte veel on neelud käinud, on just kohukesed. Mulle need tõesti maitsevad! Naljakas on aga, et meie kodumaal elavad või siin külas käinud välismaalased reeglina neid eriti ei armasta. Üks taanlane ütles mulle isegi, et ta ei saa aru, kuidas eestlased sellist jubedust nagu šokolaadi sisse pandud juust üldse süüa saavad :D

Sõna "kohuke" olevat tulnud uudissõnana kasutusele 1972. a sõnavõistluse tulemusena, enne seda oli mu lemmikmaiustuse nimetus "kohupiimajuustuke" ja 1930.-ndatel välja töötatud retsept olevat algselt olnud pigem soolane (koostises oli ka pipart). FARMI-l on nüüd olemas ka veerandi võrra suurem vanillikohuke (muidu on ju see maius alati liiga väike, onju!?!) ning uued anananssi-, brülee- ja biskviitkreemidega kohukesed. See viimane on just mu eriline lemmik, tõeliselt mõnus karamelline kreem on sees! Laktoosi vältivatele inimestele on aga hea uudis TERE-lt - nimelt toodab see piimatööstus nüüd lisaks mulle hästi meeldivatele mõnusalt hapuka vaarika-, mustika- ja jõhvikakeedisega ning muudele kohukestele ka laktoosivabu karamellikohukesi.

Olen viimastel nädalatel jõudnud teha hästi palju erinevaid õuna-, pohla- ja pirnikooke ning muid maiusi sügisandidest, kuid paraku pean veel ootama enne, kui need blogisse panna saan. Alloleva kohupiimavormi küpsetasin juba u kuu aega tagasi (ja see ilmus paar nädalat tagasi LP-s mu marjaloo juures), kui aias veel omajagu marju oli. Hetkel võib tikrite asemel kasutada muid marju (praegusel ajal on pohlad eriti head) või tükeldatud õunu. Kui marjad on sellised, mis ohtralt vedelikku välja annavad (nt mustikad) või sügavkülmutatud, siis suurenda jahu kogus 100 grammini. Samuti võid soovi korral suurendada suhkru kogust või lisada kohupiimasegule 1 tl jahvatatud kaneeli, 0,5 tl peenestatud kardemoni või 1 tl vanilliekstrakti. 


50-70 g toortatra- või nisujahu
1 tl küpsetuspulbrit
50 g võid
600 g (3 pakki) magusat rosinatega või vanillimaitselist kohupiima
200 g hapukoort
5 sl suhkrut
1 sl vanillisuhkrut
400 g tikreid vm marju
4 muna

Sega sõelutud jahu küpsetuspulbriga; sulata või ja lase natuke jahtuda. Sega kohupiim hapukoore, kuivainete ja munakollastega läbi, seejärel sega hulka sulatatud või ja marjad. Vahusta munavalged ja sega õrnalt kohupiimasegu hulka.

Vala tainas võiga määritud ja jahuga ülepuistatud 24-26 cm suurusesse vormi ja küpseta ahjus 200 kraadi juures u 40 minutit kuni kook on tahenenud ja pealt kuldne. Lase vormil jahtuda, sõelu peale tuhksuhkrut või nirista vedelat mett ja kaunista marjadega. Lõika tükkideks ja naudi kas niisama või mõne meelepärase kisselli või (toor)moosiga.


Kommentaare ei ole: