Reede, 29. jaanuar 2016

Spinati-õuna smuuti ja kuidas valmistada parimat mahedikku


Pärast detsembrikuised pidusid ja rikkalikke sööminguid on aasta alguses enamasti isu millegi kergema  ja tervislikuma järele. Rammusate liharoogade asemel on viimasel ajal minu köögis valmimas kerged salatid, aasiapärased vürtsikad toidud, ahjukana ja smuutid. Smuuti ehk mahedik on hea võimalus tarbida kasulikke marju, köögi- ja puuvilju, mis eriti hästi töötab inimeste puhul, kes muidu rohelisest kraamist keelduvad. Toitainerikas mahedik on suurepärane päeva alustamiseks, kergeks vahepalaks või magustoiduks. Ja seda muidugi aastaringselt mitte ainult praegu :) Arvestades, et reeglina ei ületa smuuti valmistamiseks kuluv aeg viite minutit, võib seda ilmselt nimetada ka maailma tervislikumaks kiirtoiduks :D  Mõnusa mahediku saab endale ka ette valmis teha, et pärast trenni kohe kiirelt võtta oleks või töö juurde kaasa haarata, et pealelõunasel madalperioodil energiataset vitamiinipommiga tõsta.

Smuuti puhul ei ole vaja retseptis näpuga järge ajada, vaid saab koostisosi ja nende koguseid enda maitse järgi varieerida. Mõned nipid siiski tasuks meelde jätta, et see jook alati õnnestuks.

Alusta vedelikust, sest ilma ei hakka kannmikser tööle, samuti võivad aparaadi lõiketerad saada kahjustatud. Mina kasutan enamasti keefiri või looduslikku mineraalvett (nt Borjomi), aga väga hästi sobivad erinevad täismahlad, (maitsestamata) jogurtid, kohv, kookospiim või - vesi. Vedelikku peaks olema vähemalt 1 dl, kuid 2-3 dl on ühe keskmise suurusega blenderi jaoks paras, samas tuleb arvestada, et seda saab ka hiljem alati juurde lisada, et meelepärane konsistents saavutada. 

Vedeliku asemel saab kasutada poes müüdavaid puuviljamikse ja püreestatud puuvilju, kuid jälgida tasub, et neile ei oleks lisatud suhkrut, värv- ega säilitusaineid. Eriti head on pastöriseeritud naturaalsed puuviljapüreed, mida leiab poodides tavaliselt puu- ja juurviljaletist.

Banaan on igaks elujuhtumiks sobiv lisand, mis annab samuutile kreemja tekstuuri, eriti veel sügavkülmast võetuna. Külmutamiseks koori banaan, lõika u 1 cm viiludeks ja aseta kas karbis või kandikul sügvakülma. Parima ja ühtlaseima tulemuse saab, kui banaaniviilud on külmas ühe kihina.  Banaaniga sarnast kreemisust annab smuutile avokaado.

Seejärel lisa meelepäraseid marju (ei ole vist olemas marju, mis ei sobiks smuutisse), puuvilju (mango, õun, pirn, virsik, ploom, melon, arbuus) ja köögivilju (spinat, lehtkapsas, avokaado, seller, tomat, peet, porgand). Pehmemad viljad tükelda, kuid kõvemad (näiteks õun, peet, porgand) riivi enne kannmikserisse asetamist peeneks. Nii marju kui ka tükeldatud puuvilju võid enne asetada sügavkülma, et ei oleks vaja lisada jääd. Smuuti jaoks võib vabalt sügavkülmutada ka neid vilju, mis muidu sügavkülmutamist ei talu, nt melonit.  

Magustajaks sobivad mesi, (vahtra)siirup ja datlid, samuti muud meelepärased (looduslikud) magustajad. Et saada toitvam ja kiudainerikkam mahedik, mis kõhtu kauem täis hoiab, tasub lisada paar supilusikatäit rukki- või kaerahelbeid või -kliisid, kamajahu, lina- või päevalilleseemneid. 

Maitsestamiseks on väga hea naturaalne kakaopulber, jahvatatud kaneel, riivitud muskaatpähkel,  peenestaud kardemon või vanilliekstrakt. Lisada võib ka pisut pähkleid, mida oleks hea eelnevalt üleöö leotada. 

Veelgi tervislikumaks saab smuutit tuunida, lisades spirulina- või maca-pulbrit; samuti võib jooki teha valgurikkamaks lusikatäie proteiinipulbri või (maa)pähklivõiga. Toored munad võiks siiski välja jätta, sest küpsetatud munadest omastame valku oluliselt paremini. 

Enamasti pannakse paksu ja jahutava smuuti saamiseks sellesse jääkuubikuid, kuid mina ei tee seda kunagi, sest sügavkülmast võetud marjade või tükeldatud banaani puhul on see juba piisavalt külm ja värskendav.

Smuutide tegemisõpetus koos retseptidega ilmus mõni nädal tagasi LP-s; homme on Laupäevalehes aga kaks ülimalt tervislikku ja toitainerikast, kuid samas imemaitsvat keeksi. Minu arvates on superlahe, et ka maiustades võime saada kasulikke vitamiine, kiud- ja mineraalaineid, mitte lihtsalt tühje kaloreid, süsivesikuid ja rasva. Tervislik ja mitmekülgne söömine ei tähenda kindlasti seda, et magusatest asjadest tuleks loobuda ;-)



Kuna kasutan Eesti õunu, siis ma neid enne kasutamist ei koori, et saaks rohkem kasulikke aineid puuviljast kätte, aga kui sa ei soovi õuna riivida, võid selle ka koorida ja siis väikesteks tükkideks hakkida. 

2-3 peotäit spinatit (u 50 g)
2,5 dl õunamahla
1 õun
1 avokaado

Haki spinat, riivi õun (või koori ja tükelda väikesteks tükkideks) ja puhasta avokaado. Aseta kannmikserisse  kõigepealt spinat ja mahl, seejärel õun ja avokaado ning töötle ühtlaseks (vähemalt 1 minut). Soovi korral lisa veel õunamahla, jääd või mineraalvett, et saada meelepärane konsistents. 

Kommentaare ei ole: