neljapäev, 27. juuni 2013

Spargliomlett

Sparglihooaeg on selleks aastaks läbi, kuid mul on siiski üks sparglitoidu-postitus jäänud kuidagi draft'ina seisma. Aga et tegemist on tegelikult ikkagi peamiselt omleti valmistamisõpetusega, milles spargel vaid kõrvalrollis on, siis tegelikult on see retsept kasutatav aastaringselt - spargli asemel saab ju kasutada muid köögivilju või hoopis seeni, sinki vms.

Bourdain ütles omleti tegemise kohta täiesti geniaalselt (vist oma esimeses köögiteemalises raamatus "Kitchen confidential", aga see võis vabalt ka mõnes teises tema teoses olla): "there's no lying in the kitchen, you either can make a f...ng omelette or not!" Tsitaat on pisut ehk ebatäpne, sest ma lugesin  tema köögiteemalisi raamatuid ligi 3 a tagasi, aga sisu sai edasi antud ja see f-tähega sõna oli ka raudselt lauses sees:) Ja kui ma nüüd ei eksi, siis ütles ka tema, et lasi uutel kokkadel, kes kööki tulid, esimese asjana omletti teha. Ja seda olen ka mujalt kuulnud, nt meil koolis rääkis vähemalt üks chef, et omleti valmistamine on hea test uuele kokale :) Ise ma pole sellist uute kokkade testimismeetodit üheski köögis näinud ega ise omletti valmistama pidanud, aga kuna omlett on lisaks lõhe- ja pardifileele üks selliseid sööke, mida ma kõige sagedamini kodus valmistan, kui on vaja midagi kiirelt ja lihtsalt teha, siis poleks mul selle vastu muidugi midagi :D


Mina õppisin omletti "õigesti" valmistama kokakoolis ja see on minu arvates igati sobiv toit nii hommiku-, lõuna- kui ka õhtusöögiks - igal ajal ja igas kohas sobib suurepäraselt:) Kuna olen sel aastal erakordselt palju sparglit ostnud, siis spargliomlett oli meile enne jaanipäeva igapäevaselt menüüs. Ja üle ei visanud! Ilmselt aitab ka teadmine, et see on ajutine - kui maitsvat kodumaist sparglit oleks aastaringselt vabalt saada, siis ilmselt ei liialdaks sellega nii nagu seda vaid hooajal tarbides :D

Sparglid tuleks enne blanšeerida (keeta paar minutit ja seejärel tõsta jääkülma vette u minutiks ning kurnata), aga sellised peened varred, nagu pildil näha, olen ma lihtsalt enne pannil võis ära praadinud. Omleti vahel võib vabalt kasutada ka ahjus röstitud sparglit.


Arvesta ühe sööja kohta 2 suurt muna ja 1 sl mineraalvett v piima, kreemja tulemuse jaoks võid ka vahukoort kasutada. Vaja läheb ka soola, (valget) pipart ja juustu, nt parmesani. Praadimiseks võid!!! Ja lisandiks sparglit (kui spargliomletti teha), aga sobivad ka igasugused muud asjad alates singist ja seentest lõpetades tomatitega. 

Klopi munad mineraalveega kahvlit või visplit kasutades lahti, maitsesta kohe soola ja peenelt jahvatatud (valge) pipraga, et maitseained ühtlaselt jaotuks. Lisa soovi korral ka natukene hakitud murulauku, tilli vms. Kokakoolis soovitas chef lisada hakitud sink juba klopitud munadele, samuti mõned võitükid, sest need hakkavad siis praadimise ajal sulama, aga mina teen ise seda harva.

Pann võiks olla natuke kõrgema kuumusega kui keskmine ehk peaks olema nii kuum, et munamass kohe pannile valades hüübima hakkaks, aga samas mitte nii kuum, et alt pruunistuks. Sulata pannil või (u 10-15 g), vala peale munasegu ja lase küpseda, ise esimesed 30 sek äärtest spaatli või kahvliga munasegu keskele tõstes, kergelt segades ja vajadusel ka panni natukene liigutades, et veel läbiküpsemata muna valguks pannile.

Praadida on paras u paar minutit - alt peaks olema omlett küpsenud ja keskelt kergelt vedelapoolne. Omlett küpseb taldrikul kokkuvoldituna edasi ja kui keskmine osa on juba pannilt võttes täiesti hüübinud, siis võib omlett olla lõpuks üleküpsenud ja pole üldse enam nii hea, kui natuke vedelamapoolse sisuga variant, millest lahti lõigates sisu kergelt välja voolab.

Kui muna on hakanud hüübima, siis raputa keskele riivitud juustu, aga võid juustust ka õhukesed viilud tõmmata. Lükka spaatliga üks omleti äär keskkoha suunas, libista omlett taldrikule, aseta keskele spargel ja "voldi" kokku. Kokakoolis tupsutas chef omleti enne serveerimist veel majapidamispaberiga kuivaks ka :)

Päris tihti teen ka munavalgetest omletti, sest küpsetamisel jääb neid päris tihti üle ja alati ei viitsi (või pole aega) pavlovat või beseed teha. Munavalgetest omleti sisse võid lisandid segada pärast munavalge kloppimist, aga mina toimin selle puhul nii nagu tavalise omletigagi ehk lisan kõik asjad hiljem. Samuti lisan munavalgetele alati ka ühe tavalise muna, järgmisel pildil on omlett ühest munast ja neljast valgest, aga ideaalne vahekord on minu jaoks iga muna kohta 2-3 munavalget.


Imeliusa kollase omleti saab kasutades vabalt peetavate kanade mune - mina olen oma "varustajale" südamest tänulik!!! Kui koogi sees võin kasutada ka nö poemune, siis omlett peab minu jaoks olema ikkagi korralikest munadest tehtud - lihtsalt niiiiiiii hea on "õigete" munadega variant!:)

Kommentaare ei ole: