reede, 10. detsember 2021

Kirsimoosi ja šokolaadikattega kräsupea


Kräsupea on mu küpsetusrepertuaaris juba kooliajast saadik ja blogisse suisa kahel korral jõudnud (siin ja siin). See on üks sellistest kookidest, mille jaoks pole vaja erilisi oskusi ega teadmisi ning mille kõik koostisosad olid isegi nõukogude ajal poodides olemas. Siiani on see minu jaoks kook, mille jaoks ma ei pea eraldi poodi minema, vaid saan tehtud külmkapis olevatest asjadest. 

Olen seda väga palju kordi küpsetanud ja retsepti veidi muutnud. Enamasti teen kahekordse koguse (sest siis ju jätkub ka suuremale seltskonnale) ja kasutan selleks neljakandilist 20x30 cm vormi. Vahele läheb purgike hapukat kirsimoosi, kuid loomulikult sobivad ka pohla- ja vaarikamoos. Magusad keedised (nt murakatest, maasikatest jmt) soovitan jätta pannkookide jmt jaoks, sest magusa koogi vahele need minu arvates ei sobi. Hapukas keedis aitab aga koogi magusust tasakaalustada ja teeb selle eriti hõrguks, samas kui magus moos muudaks küpetise läägeks. 

Seekord lisan blogisse aastate jooksul nö tuunitud variandi. Kuigi algne retsept on samuti igati ok, eelistan ma ise just seda kirsimoosi ja tummise šokolaadikattega varianti, mida olen viimasel paaril aastal tegema hakanud. Esiteks on meil koduaias väga palju kirsse ja ema keedab neist mõnusalt hapukat moosi, mis on selle koogi jaoks ideaalne. Teiseks aga on šokolaadikate palju maitsvam  kui algses retseptis olev glasuur.

Mina teen enamasti gluteenivaba küpsetise (ka pildil olev on ilma nisujahuta). Selleks on vaja 100 g riisi- ja 120 g maisijahu ning soovitan lisada ka 1 tl küpsetuspulbrit.  

Kui soovid, et koogi äär on sirge (nagu ühel siin näha oleval kräsupeal), siis aseta tahenemise ajaks ümber vorm. Võid täidise aga ka lihtsalt kuhjana biskviidi peale asetada nagu mina seda teen. Selle nostalgilise koogi puhul on selline väike rustikaalne moment minu arvates igati sobiv ja väikse kuhjakesega on see maius kuidagi kodusem ja armsam:)


Biskviidid:
2 muna
200 g suhkrut
1 sl vanillisuhkrut
200 g hapukoort
220 g jahu
2 tl küpsetuspulbrit
näpuotsatäis soola
1 sl naturaalset kakaopulbrit

Aseta kahe 24-cm läbimõõduga ümmarguse lahtikäiva koogivormi põhja küpsetuspaber. Määri nende ääred u 2 cm kõrguselt võiga ja puista üle jahuga. Soovitan ka küpsetuspaberi võiga määrida. Aseta vormid taina valmistamise ajaks külmkappi. 

Klopi munad suhkrutega lahti ja sega läbi hapukoorega. Sega teises kausis sõelutud jahu küpsetuspulbri ja soolaga ning lisa hapukooresegule. Sega läbi ja vala sellest 2/3 ühte vormidest.

Küpseta 180-kraadises ahjus 20 minutit kuni sisse torgatud tikk tuleb puhtalt välja. Lase biskviidil u 5 minutit vormis taheneda, seejärel võta vormist ja lõika soojalt u 1 cm kuubikuteks. Sega koheselt läbi hapukooretäidisega.

Ülejäänud kolmandik tainast sega läbi kakaopulbriga. Vala tainas teise koogivormi ja küpseta 180-kraadises ahjus u 15 minutit kuni sisse torgatud tikk tuleb puhtalt välja. Lase tumedal põhjal vormis u 10 minutit taheneda ja tõsta seejärel serveerimisalusele. 

Täidis:
600 g paksu hapukoort (vähemalt 20% rasvasusega)
2 sl suhkrut
2 sl vanillisuhkrut
u 200 g haput kirsimoosi vm haput moosi

Sega hapukoor suhkrutega läbi. Seejärel lisa soe kuubikuteks lõigatud hele biskviit, sega läbi. 

Määri kirsimoos tumedale põhjale ja tõsta peale hapukoore-biskviidimass. Aseta külmkappi vähemalt paariks tunniks tahenema. Seejärel valmista šokolaadiglasuur. 

Glasuur:
100 g tumedat šokolaadi
50 g tuhksuhkrut
150 g hapukoort

Tükelda šokolaad ja sulata vesivannil. Sega vispli läbi suhkru ja hapukoorega ning laota ühtlaselt koogile. Aseta veel umbes tunnikeseks külma tahenema. 


See retsept ilmus ka D-kokaraamatus

4 kommentaari:

Anonüümne ütles ...

Kust leida haput kirsimoosi? :)

Silja Luide ütles ...

mul on vedanud, sest ema teeb seda ise :) õnneks on praegusel ajal poes mooside valik väga lai ja mitmel kodumaisel tootjal on valikus mõnusalt hapukaid moose. ja nagu kirjutasin, sobivad tegelikult väga hästi ka pohla- ja vaarikamoos :)

Anonüümne ütles ...

Kas seda kooki on ka võimalik teha Scäri gluteenivaba jahuseguga, seal samuti põhikoostisosa maisi-riisijahu ja tärklis. Kas kogused võivad olla samad, mis originaalretseptis?

Silja Luide ütles ...

ma arvan, et võib proovida küll selle gv jahuseguga. ma ise neid ei kasuta, aga samas tulemus peaks olema sellistega tehes igati hea. tasub vaadata segu koostist, kas selles on ka kergitusaineid, sest küpsetuspulbri kogus on mul GV jahude jaoks, aga jahusegude puhul võib seda ilmselt vähendada.
head küpsetamist! :)