teisipäev, 9. oktoober 2018

Ploomi-clafoutis



Clafoutis on Prantsusmaalt pärit lihtne küpsetis, mille taina teevad minu arvates eriti maitsvaks rõõsk koor, mandlijahu ja alkohol. Koduselt võiks clafoutis' kohta öelda “ahjupannkook” ning just ahjus küpsedes muutub see kohevaks ja kleepuvaks.

Ma ei ole eriline pannkoogifänn, aga see ülikiirelt valmiv prantslaste leiutis on küll geniaalne. Kuna ma ise olen rohkem igasuguste šokolaadi- ja juustukookide austaja ning kasutan ohtralt martsipani, kondenspiima ja beseed (sellist pehmet nagu õige pavlova tekstuur), siis “tavaline ja igav” kook tundus mulle algselt suht mõttetu küpsetada. Ei paku erilist pinget ja vaevalt, et sellest maitseelamuse saaks. Kui aga täpselt kaheksa aastat tagasi Pariisis kokakoolis õppides clafoutis'ga lähemalt tutvust tegin, sain aru, et päris nii see ikka ei ole. Kook ei ole küll tõesti selline, mis vaimustusest kiljuma või teist tükki norima paneks, kuid samas on see ikkagi maitsev ja mõnus. Ja minu suureks üllatuseks läheb see ahjupannkook alati ka teistele inimestele nö “hästi peale” - siiani pole aastate jooksul veel kunagi midagi järele jäänud. Kuigi ma külalistele pakun ikka enamasti mõnda erilisemat kooki (mul just retseptide- ega ideedepuudust ei ole, nagu ilmselt blogiski näha ;-) :D), siis vahel on hea (just ajapuudusel) ka midagi eriti kiiret teha, mille puhul vaid asjade kokkusegamise vaev.

Mulle meeldib clafoutis' otse ahjust võetuna või õige pisut jahtunununa koos vanillijäätisega. Kuid ka külmalt on see igati maitsev, aga sel juhul soovitan juurde teha pigem vanillikastme või -kreemi. Samas pole ei jäätist ega muid lisandeid otseselt vaja, sest kook on niigi mahlane ja maitsekas. Ploomide asemel võib kasutada ka kirsse, samuti aprikoose ja virsikuid. Sügiseti olen mina ahjupannkooki paar korda ka õunte ja pohladega teinud.

Peale raputan alati tuhksuhkrut, aga kui soovid krõmpsu tekstuuri lisaks, siis puista koogile koheselt pärast ahjust võtmist hoopis 2 sl tavalist valget või mõnda pruuni (nt demerara) suhkrut.

Retsept ilmus u kuu aega tagasi ka Laupäevaleht LP-s.

Aega kulub 45 minutit; jätkub kuuele

30 g sulatatud võid
500-600 g ploome
50 g nisu- või toortatrajahu
4 sl suhkrut
1 sl vanillisuhkrut
näpuotsatäis soola
50 g peenelt jahvatatud mandleid või mandlijahu
2 suurt toasooja muna
2 dl toasooja rõõska koort
0,5 dl toasooja täispiima
1-3 sl rummi, brändit, konjakit või amarettot (soovi korral)
tuhksuhkrut peale raputamiseks

Sulata või ja jäta jahtuma. Lõika ploomid pooleks ja võta neist noa abil kivi välja. Sega sõelutud jahu suhkrute, soola ja jahvatatud mandlitega. Klopi teises kausis munad piima ja koorega ühtlaseks, lisa  segu kuivainetele ja vahusta kõik korralikult ühtlaseks tainaks. Viimasena sega hulka sulatatud või ja soovi korral alkohol.

Määri 23-24 cm läbimõõduga ümmargune vorm paksult võiga, laota ploomid vormi põhjale lõikepind all pool ja vala tainas peale. Küpseta ahjus 190 kraadi juures u 30 minutit kuni kook on kerkinud ja pealt kuldpruun, kuid kergelt võdisev, mitte täiesti tahenenud.

Sõelu peale tuhksuhkrut. Serveeri kas kohe kuumalt või soojalt, eriti hea on see küpsetis koos vanillijäätise või -kastmega.

Kommentaare ei ole: