reede, 15. juuni 2012

Koorelikööriga tiramisu







Kuigi klassikaline amarettoga tiramisu mulle väga meeldib, on vahelduse mõttes koorelikööriga variant ka täitsa tore:) Mul on blogis küll erinevaid variatsioone tiramisu teemal, kuid päris klassikalist tiramisu(t)* veel ei olegi .... aga küll see "viga" saab ka varsti parandatud!:)

*Konsulteerisin eile  keele-ekspert Marjuga ja osastvas käändes võib öelda nii tiramisu kui ka tiramisut - mõlemad variandid on korrektsed:)

Mulle meeldib tiramisu teha kas kohupiimapasta v mascarpone v nende kahe seguga, sest nende mõlema maitse on eriliselt hea. Mascarpone on mu suur lemmik ja ma ei tea ise ka, kuidas mulle selle maitse nii väga meeldib, kui samas vahukoort ma üldse ei armasta, va juhul, kui vahukoor on panna cottacrème brûlée sees. Sellisel juhul on vahukoort kuumutatud ja selle maitset enam tunda ei ole:) Naljakas, et kuigi vahukoor on väiksema rasvasisaldusega kui mascarpone, on vahukoore maitse minu jaoks kuidagi rasvane:) Aga noh, maitse üle loomulikult ei vaielda, niiet igaüks saab teha tiramisut vastavalt oma maitsele - miks mitte kreemile ka vahukoort lisada, kui soovi on:)

Kõige olulisem on minu arvates tiramisu juures alati see, et küpsised/biskviit selles oleks piisavalt läbi imbunud, niiet need "sulavad" kreemiga üheks. Pmst ei ole õige tiramisu puhul üldse aru saada, et selles biskviit on, küll on aga tugev kohvi ja amaretto maitse. Praegune tiramisu ongi peaaegu selline, ainult et amaretto asemel on kooreliköör.

Üks asi, mida ma alati teisiti teen, kui klassikalised resteptid ette näevad, on munavalgete kreemile lisamine. Reeglina segatakse mascarpone hulka vaid munakollased, aga mulle meeldib ka valged eraldi ära vahustada ja kreemile lisada - jääb õhulisem.

Laste jaoks ei ole see magustoit ilmselt parim valik, sest sisaldab päris palju nii likööri kui ka kohvi:) Head tiramisu süües saab aru, miks itaallased sellise nime on magustoidule pannud:) Tirami su tähendab sõna sõnalt "tõsta mind üles", ülekantud tähenduses "tee mind õnnelikuks", ja siit saab küll sellise doosi nii kofeiini kui ka alkoholi, et kohe iga ampsuga tunned, kuidas energia tuleb ning tuju järjest paremaks läheb. Mind teeb tiramisu söömine küll õnnelikuks, niiet nimi on täitsa täppi:):):)

Minu arvates on see magustoit täiesti ideaalne nädalavahetuse hommikusöögiks, kui just ei pea autoga sõitma:):):) Mul on blogis paremal pilvekeses nüüd kategooria "hommikusöök" ja olin postitust kirjutades ikka tõsise dilemma ees, kas mitte seda ka ära märkida, sest mulle tõesti meeldib tiramisut hommikul süüa, aga otsustasin siiski korralikke inimesi segadusse mitte ajada:) Seda enam, et tegelikult on ju tiramisu iga kell hea ;-)

Homme hommikuks teen igal juhul uue portsu valmis ;-) Ilusat nädalavahetust kõigile!!!!

Põhi:
2 muna
0,7 dl suhkrut
2 kuhjaga spl kartulijahu
1 spl naturaalset kakaopulbrit
0,5 tl küpsetuspulbrit

Immutamiseks:
1,5 dl jahutatud kanget kohvi
0,5 dl koorelikööri (mina kasutan iirikreemi-maitselist koorelikööri)

Kreem:
2 muna
0,7 dl koorelikööri
0,7 dl suhkrut
500 g mascarpone't

Peale:
noaga tõmmatud šokolaadilaaste v läbi sõela raputatud naturaalset kakaopulbrit (aga miks mitte ka mõlemat!?) :)

Põhja jaoks vahusta toasoojad munad suhkruga. Sega ülejäänud koostisosad omavahel, sõelu munavahu peale ja tõsta õrnalt segamini. Kalla taigen võiga määritud(!) küpsetuspaberiga vooderdatud 24 cm läbimõõduga vormi ja küpseta ahjus 225 kraadi juures u 8-9 minutit kuni sissetorgatud tikk jääb kuivaks. Kummuta põhi vormist välja suhkru v kakaopulbriga kaetud küpsetuspaberile ja lase jahtuda.

Lõika põhi horisonaalselt kaheks, pane kausi v vormi põhja v taldrikule pool tordipõhjast ning immuta poole kohvi-likööri seguga. 

Täidise jaoks vahusta munakollased suhkruga heledaks vahuks ning seejärel lisa vispliga segades kooreliköör ja mascarpone. Vahusta munavalged ja sega õrnalt mascarpone-segu hulka.

Pane pool kreemist immutatud tordipõhjale, seejärel kata see tordipõhja teise osaga, immuta ülejäänud immutusvedelikuga ning kata mascarpone-kreemiga. 

Pane kausile v vormile toidukile peale ja hoia tiramisu üleöö külmas. Enne serveerimist raputa läbi sõela peale naturaalset kakaopulbrit v tõmba noaga šokolaadilaaste. Eriti hea on tiramisu koos värskete maasikate v vaarikatega.

Sellest tiramisust jätkub ... mmmm ... kahele ... :)



2 kommentaari:

Kätrin Maidla ütles ...

Silja, see on ülimalt helge postitus! Suure tiramisu fännina katsetan kindlasti ka retsepti ennast, aga juba praegu kiidan retsepti jagumise lauset. Mmmm...kahele...
Geniaalne!

Silja Luide ütles ...

Aitäh, Kätrin!:) Äkki saame järgmise portsu Su küllatulekuks ajastada ;-)