kolmapäev, 22. veebruar 2023

Krõbeda rukkileivakattega kohupiimakook EV aastapäevaks


Viimaste aastate pehmelt öeldes keeruline olukord on inimestele erinevalt mõjunud - kes on maale kolinud või suve/maakodu soetanud, kes hakanud rohkem süüa tegema ja küpsetama, kes avastanud enda jaoks teleka ja netflixi (nt mina), kes loeb (veel) rohkem raamatuid (jälle mina), kes hakanud rohkem alkoholi tarbima (mina mitte) või kes hoopis sporti tegema jne jne :) Samas pole inimesed vist kunagi nii palju ja avameelselt oma vaimsest tervisest rääkinud ja nii korralikult käsi pesnud, mis mõlemad on muidugi väga positiivsed ja tervislikud arengud! 

Toiduvaldkonnas on aga toimunud üks eriti suur muutus - nimelt päris palju inimesi on hakanud kasutama toidu ostmiseks e-poode. Pean ütlema, et olen siin teistest maha jäänud. Ilmselt eelkõige seetõttu, et elan enam-vähem kesklinnas ning kodust u 5-minutilise jalutuskäigu kaugusel asub mitu erinevat poodi - kaks väiksemat Rimi kauplust, kus ma põhiliselt käin, ning Balti jaam oma erinevate ostlemisvõimalustega, sh keldrikorrusel asuv supermarket. Teiseks põhjuseks on ilmselt asjaolu, et mul on millegipärast alati olnud soov ise toidukaupu (eriti värsket kraami) valida ning toidu osas tundus kuidagi imelik või harjumatu, et keegi teeb seda minu eest. Toit on ju minu jaoks üks olulisemaid asju elus, sest see on nii mu töö kui ka hobi ja suur armastus. Seega on kõik sellega seonduv mulle kohe ERILISELT tähtis. Samas kartsin, et asjade virtuaalses keskkonnas üles leidmine tohutu valiku hulgas võtab liiga kaua aega. Poes, kus juba aastaid pea igapäevaselt käid, on sul ju täpselt selge, kus mingi asi asub, ja otsimisele kulub aega minimaalselt. 

Kuna aga olin viimased kaks nädalat pmst koduseinete vahele naelutatud, siis otsustasin lõpuks ära proovida Rimi e-poe. Pärast väikest tõuget (koostööettepanek) võtsingi lõpuks kätte ja tegin oma elu esimese e-toidupoe tellimuse ära, mis osutus üllatavalt kiireks ja lihtsaks. Täna hommikul tegin juba õhtuks uue ostu :)

Esiteks olid mugavalt kohe olemas nii mu isiklikud soodustooted kui ka mu enda lemmikud ehk need asjad, mida koguaeg ostan. Lisaks olid aga kohe nähtaval ka üleüldised soodustooted ja neid ei pidanud kuskilt otsima. Samas kõik ülejäänud kaubad olid niimoodi kategoriseeritud, et kõik asjad sain hästi kiirelt kätte. Ja mis mulle eriti meeldis, oli see, et kategooria "kampaaniad" all oli alamrubriik "Eesti toit", mille all oli muuhulgas eraldi välja toodud Eesti parimad toiduained, samuti kodumaised köögiviljad ja väiketootjad. Eesti toidu armastajale nagu mina on see superlahendus, sest poes nii lihtne neid asju leida ei ole, st et kõik parimad toiduained või väiketootjad oleks ühes kohas eraldi välja toodud. Saan aru, kui tänapäevaste kõrgete hindade tingimustes jääb eestimaise soetamine ja toetamine tagaplaanile, kuid kui üks kord aastas teha teadlik otsus Eesti asju osta ja nende tegijaid toetada, siis võiks see olla just sel nädalal, mil on meie kalli kodumaa aastapäev.

Enne esimest tellimust eelmisel nädalal vaatasin kõigepealt õhtul üle, kuidas e-poes asjad käivad; tellimuse aga mõtlesin teha hommikul, kui olen puhanud ja värske :) Hakkasin siis järgmisel päeval pärast esimest einet, kohvitass veel kõrval, asju e-poest välja valima, aga millegipärast ühtegi soodukat ostukorvis ei näinud - kõik asjad kajastusid täishinnaga, kuigi ekraanil näitas neid mulle ikka sooduspakkumistena. Sel hetkel mõtlesin küll, et võrreldes tavapoega paistab e-poes ostlemine ikka kõvasti kallim olema, sest kes meist ei vaataks praegusel ajal enamike kaupade puhul ikka esimese asjana soodushinnaga tooteid, kui kvaliteedi osas vahet ei ole?!? Õnneks oli olemas kontaktnumber, kuhu helistada, kui abi on vaja, ja - mis eriti tore - kõnele ka kohe vastati. Olin end vaimselt valmis seadnud ootamiseks, sest reeglina info/abiliinile helistamine tähendab pikka ooteaega toru otsas. Igal juhul soovitati mul vaadata, kas olen ikka oma Rimi kontole sisse logitud. Ja mis selgus - ei olnudki. Mulle küll näitas kõiki sooduspakkumisi, kuid tegelikult pidin ikkagi uuesti sisse logima, kuna eelmise õhtu login enam ei kehtinud. Nii et enne tellimust kindlasti kontrolli alati, et oleksid ikka kontole sisse loginud, sest siis rakenduvad ka kliendikaardiga seonduvad soodustused!

Kõik muu aga oli lihtne - valid ajavahemiku, kuna soovid kaupa saada, ja maksad arve. Kui tellimus on piisavalt suur (üle 58 euro), siis ei ole vaja kauba kohale toimetamise eest maksta (sõltuvalt kellaajast on see tasu 1.99-4.99), nii et mina tellisin juurde ka Värska vett, mida ma muidu suurte six-pack'idega koju vean (see on päris raske ja tüütu, muide). Päeval, mil pakki ootad, saadetakse ka meeldetuletus. Ja kõik puu- ja köögiviljade kogused ümmardatakse ülespoole, nt apelsini automaatne kogus tellimisel on 1,2 kg, aga pakis on 1,33 kg, sest ilmselt on keeruline leida apelsine, mis kokku täpselt 1,2 kg kaaluksid. 

Enamiku igapäevaseid toiduasju olen siiani ostnud kahest kodulähedastest Rimist, mis mõlemad on mõneminutilise jalutuskäigu kaugusel. Kui on midagi rohkemat vaja, siis olen sõitnud autoga Sõpruse pst Rimisse, sest väiksemates alati kõiki asju ei ole. Nüüd tagantjärele  tundub see mulle ausalt öeldes veidi kilplaslikuna, sest kogu ajakulu (rääkimata raskete kottide tassimisest) oleks võinud juba ammu olemata olla, kui oleksin e-poodi kasutanud ... Eks ma ilmselt edaspidi, kui on vaja üksikuid asju osta, teen ikkagi jalutuskäigu kodu lähedal asuvasse kauplusesse, kuid ma ei näe eriti mõtet hakata suuremate ostude jaoks kaugemale sõitma, sest e-poes on kõik asjad mugavalt olemas, ammugi ei plaani ma edaspidi raskeid toidukotte ja pooleteise liitrise Värska vee kuuspakke tassima hakata. Seda enam, et alati kui juba Sõpruse Rimisse siit Kalamajast sõidan, kulub ju kokku vähemalt tund aega ja ostan reeglina nii suure summa eest, mille kohale toomine oleks niikuinii tasuta, samas kui kauba valimine toimuks mugavalt diivanil ja saaksin hakkama u veerand tunniga :) 



See pealt krõbeda rukkilievakattega kohupiimakook on mõnusalt mahe ja sobib muidugi igal ajal tarbimiseks. Eriti hea on see just koos hapukate kodumaiste marjadega (nt vaarikad, mustikad, sõstrad, pohlad, jõhvikad). Kuna enamik EV aastapäevaks mõeldud kooke jm küpsetisi on just mustikatega (ikkagi meie lipuvärv sinine ju!), siis mõtlesin vahelduse mõttes kasutada just meie oma imelisi pohli, mis on juba astasadu meie esivanemate toidulaual olnud. Lehtedega pohlavarred on kaunistamiseks ideaalsed ja neid saab metsast aastaringselt. Minu pohlavarred koos marjakobaratega on sügavkülmast, kuhu ma neid suvel varusin.

Mul oli seekord kasutusel tavaline nisujahu, kuid soovi korral võid asendada selle mõne rustikaalsema  ja toitainerikkama variandiga, nt rukki-, kaera- või toortatrajahuga. Sel juhul lihtsalt lisa gluteeni kompenseerimiseks 0,5 tl küpsetuspulbrit. 

Et teha musta leivaga kooke jt küpsetisi gluteenivabalt, olen kasutanud seda GV leiba. Selle kohupiimakoogi puhul töötab see asendus väga hästi. See GV seemnetega täisteraleib muide on ka mu elukaaslase lemmik gluteenivaba leib (poes müüdavatest), sest see on hea maitsega ega ole liigselt kuiv nagu nii mõnigi teine gluteenita sai olema kipub. Kuna aga see konkreetne GV leib on tunduvalt (üle 20 x suisa) rasvasem (seemneid ju rohkem) kui retseptis kasutusel olev leib, kuid samas oluliselt vähem magus, siis peaksid asenduse korral vähendama või kogust (vähemalt 20 g) ja lisama 1 sl suhkrut. Jahudest soovitan GV variandi puhul kasutada toortatrajahu. Ja kuna see seemnetega leib on nii palju raskem kui rukkileib, mis retseptis kirjas, siis 140 g saab juba kahest viilust. 


Põhi:
140 g (4 viilu) musta leiba
100 g jahu
120 g külma võid

Murra leivaviilud väiksemaks, aseta köögikombaini ja töötle puruks. Lisa kuivained ja töötle veel mõned sekundid, kuni kõik on ühtlaselt segunenud. Haki või kuubikuteks, lisa köögikombaini ja töötle kiirelt saiapurulaadseks tainaks. Aseta tainas täidise valmistamise ajaks külmkappi. 

Täidis:
300 g hapukoort
3 sl suhkrut
2 sl jahu

Sega kohupiim hapukoore, suhkrute, jahu ja munakollastega läbi. Teises kausis vahusta munavalged tugevate tippudega vahuks ja sega õrnalt kohupiimamassi hulka. 

Laota 1/2 - 2/3 tainast 24 cm läbimõõduga ümmargusse lahtikäivasse vormi, mille põhjas on küpsetuspaber, ääred aga määritud võiga ja jahuga üle puistatud. Patsuta vormi põhjas olev purutainas kergelt kinni. Vala peale kohupiimatäidis ja sellele laota ühtlaselt ülejäänud tainas. Küpseta 180-kraadises (kui pöördõhu režiimi kasutad, siis 160-kraadises) ahjus u 1 h ja 15-20 minutit, kuni täidis on tahenenud (keskelt võib kohupiimamass veel kergelt võdiseda).

Lase koogil vormis jahtuda ja seejärel aseta kook enne söömist vähemalt paariks tunniks külmkappi. Kaunistuseks sobivad kodumaised marjad (pohlad, jõhvikad, mustikad, sõstrad, vaarikad) ja rukkilille õied.



Postitus sündis koostöös Rimiga

Kommentaare ei ole: